Peluang untuk anda jadi ekspatriat di UAE | DagangNews Skip to main content

Peluang untuk anda jadi ekspatriat di UAE

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
editor@dagangnews.com

 

 

SEBAGAI seorang bekas kakitangan kerajaan, swasta dan usahawan yang berjaya di UAE selama 18 tahun, saya ingin berkongsi pengalaman yang mungkin menarik minat orang tempatan.

 

Apalagi kelonggaran peraturan visa di UAE untuk menjadi bos anda sendiri lebih menarik pada waktu COVID-19 dan kegawatan ekonomi. Begitu pun Dubai sedang menganjurkan Ekspo Dunia Oktober ini dengan 191 buah negara menyertai.

 

Peraturan yang kondusif, inisiatif kerajaan dan  visa liberal yang mendorong ekspatriat tinggal dan meneruskan aspirasi keusahawanan mereka semuanya membantu mengubah landskap perniagaan di UAE.

 

Kelembapan ekonomi berikutan penutupan yang lama kerana wabak menyebabkan ramai ekspatriat menganggur.

 

Di antara mereka adalah individu yang berkelayakan dan berpengalaman yang memutuskan untuk mencuba nasib dengan menubuhkan perniagaan kecil sendiri yang dibiayai oleh faedah perkhidmatan akhir, simpanan atau semacam crowdfunding.

 

Ribuan usahawan kecil muncul, bukan dengan pilihan tetapi oleh keperluan semata-mata untuk bertahan hidup. Kerajaan UAE yang proaktif  bertindak tepat pada waktunya untuk menyusun strategi untuk mendukung semula dengan menawarkan insentif dan lingkungan yang kondusif dengan inisiatif pengawalseliaan.

 

Penasihat profesional juga memainkan peranan. Daripada membimbing mereka melabur dalam stok atau instrumen lain yang menawarkan pulangan menarik, perunding mendorong ekspatriat untuk menjadi usahawan.

 

 

dubai

 

 

Visa yang liberal

Dalam usahanya untuk menjadikan UAE sebagai hab inovasi dan teknologi, kerajaan menawarkan visa yang diberi untuk pengusaha global dan akan memberikan dana dan dukungan untuk bisnes yang lebih kecil.

 

Di bawah undang-undang UAE, orang asing boleh tinggal di negara ini selama 30 hari setelah visa pemastautin mereka habis atau dibatalkan kerana kehilangan pekerjaan atau diberhentikan dari perkhidmatan.

 

Tetapi pembaharuan kerajaan telah menyaksikan pengenalan kepada visa mesra ekspatriat. Ekspatriat yang kehilangan pekerjaan akan dibenarkan tinggal selama enam bulan di UAE.

 

UAE juga melancarkan kategori visa pemastautin baru, visa hijau, yang membolehkan penduduk menaja ibu bapa dan anak-anak mereka sehingga usia 25 tahun dan bukannya 18 tahun untuk anak lelaki. Visa hijau tidak akan dikaitkan dengan izin kerja dari syarikat dan menyasarkan orang, pelabur, usahawan, pelajar atasan dan graduan yang berkemahiran tinggi. Visa hijau terbuka untuk pelabur, usahawan dan mereka yang menjalankan bisnes.

 

Visa bebas diberikan kepada pemilik perniagaan bebas atau individu yang bekerja sendiri. Skop visa freelance diperluas untuk memberikan fleksibiliti bagi para freelancer.

 

Seperti yang dijangkakan, pekerja yang berkelayakan dan berpengalaman secara profesional dapat meninggalkan majikan mereka dan memilih visa freelance dan menawarkan perkhidmatan kepada syarikat yang melakukan penyumberan luar kepada mereka.

 

Awal tahun ini, UAE memperkenalkan sistem visa residensi lima dan sepuluh tahun yang membolehkan pelabur dan pakar ekspatriat tinggal, bekerja dan belajar di negara ini tanpa penaja tempatan. Kemudian, visa emas diperkenalkan untuk mengekalkan profesional, juruteknik berkemahiran tinggi dan pelajar yang mendapat markah tertinggi dan ibu bapa mereka.

 

Yang terbaru adalah pelancaran kempen Emiriah Global Bersatu yang bertujuan menjadikan UAE salah satu hab perniagaan yang paling dinamik, kompetitif dan inovatif di dunia.

 

 

dubai

 

 

Persekitaran yang kondusif

Salah satu  usaha negara yang konsisten dalam menciptakan persekitaran yang memungkinkan kemudahan untuk berniaga. Pembaharuan yang berkembang seperti pemilikan asing 100%, pemotongan yuran lesen dan peluang yang akan tersedia dengan pelancaran Expo 2020 menjadikannya ideal bagi calon usahawan untuk mengambil risiko dan memanfaatkan potensi pertumbuhan yang ditawarkan oleh UAE.

 

Ada senarai  insentif yang ditawarkan:

• 100% pemilikan asing, tanpa memerlukan penaja tempatan;

• Peluang untuk mengekalkan skor kredit yang tinggi membolehkan akses mudah ke pembiayaan bank;

• Tiada cukai korporat;

• Pelbagai pilihan lesen yang tersedia untuk menjalankan pelbagai aktiviti ekonomi;

• Perdagangan liberal di rantau ini.

 

 

Sektor yang menjamin

Jika anda dibebankan oleh impian keusahawanan dan bersedia mengambil risiko, saatnya sekarang untuk memupuk impian itu menjadi bos anda sendiri.

 

UAE telah membuka jalan untuk mengembangkan ribuan perniagaan. Persekitaran yang kondusif diciptakan dengan perubahan peraturan yang memudahkan memulakan perniagaan.

 

 

uae
Konsul Besar Malaysi di UAE, Dato' Yubazlan Yusof bersama warga Malaysia mengibarkan Jalur Gemilang di Burj Khalifa pada ulang tahun kemerdekaan ke-64 negara pada 31 Ogos 2021. - Gambar khaleejtimes.com

 

 

Nasihat saya kepada ekspatriat yang berminat untuk memupuk impian keusahawanan mereka adalah melakukan kajian anda, menilai pasaran, kenal pasti peluang dan analisis risiko pasaran serta membangunkan rancangan perniagaan.

 

Ambil langkah kecil untuk mendirikan perniagaan yang lestari dan memberikan nilai melalui inisiatif dan insentif UAE. Fokus pada perniagaan yang anda tahu dan jangan mengikuti kawan.

 

Peluang berlimpah dalam perdagangan, perkhidmatan IT, perkhidmatan sokongan, perkhidmatan penyelenggaraan, aktiviti berkaitan pembinaan, dan khidmat nasihat.

 

Teknologi adalah sektor yang terus berkembang kerana pandemik telah mempercepat keperluan untuk perkhidmatan berasaskan teknologi.

 

Dengan Ekspo 2020 di sekitar jalan, runcit, perhotelan, riadah dan pelancongan akan menjadi sektor yang akan menyaksikan momentum yang kuat.

 

Saya sudah puas di UAE untuk bekerja dan menjadi usahawan. Dengan karier yang sedang naik di UAE anda juga boleh mencari kerja menerusi laman web, Youtube dan media sosial. Emirates, Dubai Airport, Road and Transport Agency, universiti, kolej dan banyak lagi sedang menawarkan pekerjaan.

 

Ada kira-kira 4,000 orang Malaysia di UAE dan UAE memerlukan ekspatriat dari Malaysia!   - DagangNews.com