Pembelian KLK ke atas dua syarikat perladangan Indonesia pada harga adil untuk pengembangan sinergi, kata penganalisis industri | DagangNews Skip to main content

Pembelian KLK ke atas dua syarikat perladangan Indonesia pada harga adil untuk pengembangan sinergi, kata penganalisis industri

Kawasan yang ditanam di Indonesia dijangka mencapai 172,717 hektar, berbanding dengan 166,346 hektar semasa, mengakibatkan jumlah kawasan ditanam seluas 296,019 hektar. Gambar hiasan - Kilang Oleo KLK di Dumai Indonesia.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Dis - Pengambilalihan Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) untuk mengawal kepentingan dalam dua firma ladang Indonesia dari Batu Kawan Bhd bernilai RM276.5 juta disifatkan positif oleh penganalisis sebagai `harga yang adil' untuk sinergi perluasan.

 

KLK dan anak syarikat milik penuhnya yang didaftarkan di Singapura, KLK Plantations and Trading Pte Ltd telah mencadangkan untuk memperoleh lebih daripada 90% kepentingan dalam dua syarikat minyak sawit Indonesia berharga RM276.55 juta dalam transaksi pihak yang berkaitan.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, KLK berkata syarikat itu telah menandatangani perjanjian jualan saham dengan unit milik penuh Batu Kawan Whitmore Holdings Sdn Bhd.

 

ARTIKEL BERKAITAN: KLK ambil alih lebih 90% pegangan dalam 2 syarikat minyak sawit Indonesia berharga RM276.55 juta

 

Dalam nota berasingan pada hari Jumaat, Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research dan MIDF Research mengekalkan panggilan "beli" pada KLK. HLIB mempunyai harga sasaran (TP) RM24.05 satu bahagian, manakala MIDF menetapkannya pada RM24.60 untuk KLK.

 

HLIB berkata berdasarkan anggarannya, pengambilalihan yang dicadangkan diterjemahkan ke dalam nilai perusahaan sebanyak RM49,600 sehektar, dengan mengandaikan kilang minyak sawit bernilai RM60 juta.

 

"Walaupun harga pengambilalihan kelihatan lebih tinggi daripada pengambilalihan brownfield sebelumnya pada tahun 2020, kami percaya harga itu adil, memandangkan akan adanya sinergi kelak.

 

"[Kami melihat kesan tidak material terhadap kunci kira-kira dan pendapatan KLK, memandangkan kunci kira-kira dan asas pendapatan yang besar," kata HLIB.

 

Sementara itu, MIDF berkata pengambilalihan yang dicadangkan itu bertujuan untuk mengoptimumkan kecekapan operasi dengan memusatkan dan menyatukan ladang ladang kumpulan yang lebih besar di bawah pengurusan strategik KLK.

 

Ia berkata pengambilalihan kedua-dua ladang itu bersedia untuk meningkatkan perkadaran kawasan Indonesia dalam kumpulan dari 57% hingga 60%.

 

Menurutnya, kawasan yang ditanam di Indonesia dijangka mencapai 172,717 hektar, berbanding dengan 166,346 hektar semasa, mengakibatkan jumlah kawasan ditanam seluas 296,019 hektar.

 

Langkah strategik ini akan diterjemahkan ke dalam peningkatan 2% dalam pengeluaran harta tanah sendiri, serta kenaikan keuntungan operasi perladangan.

 

"Kami berpendapat bahawa bahagian hulu KLK masih utuh, walaupun hasil keseluruhannya untuk tahun kewangan yang berakhir pada 30 September 2022 mendekati yang paling rendah dalam 10 tahun yang lalu, disebabkan oleh pencairan hasil daripada pengambilalihan IJM Plantations Bhd.

 

"Ia kekal di antara peringkat teratas jika kita membandingkannya dari segi kadar pengekstrakan minyak, hasil sekumpulan buah segar, profil umur serta hasil minyak," kata MIDF. - DagangNews.com