Pemilik kenderaan persendirian tidak perlu pamer cukai jalan lagi - Menteri Pengangkutan | DagangNews Skip to main content

Pemilik kenderaan persendirian tidak perlu pamer cukai jalan lagi - Menteri Pengangkutan

Pemilik kenderaan persendirian boleh menggunakan mod paparan digital iaitu Lesen Kenderaan Motor digital (e-LKM). - Gambar Malaysiakini

PETALING JAYA 10 Feb - Pemilik kenderaan persendirian tidak perlu lagi mempamerkan lesen kenderaan bermotor mereka, yang biasa dirujuk sebagai cukai jalan, berkuat kuasa hari ini, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook.

 

Loke berkata, ia adalah sebahagian daripada usaha kementerian untuk mendigitalkan perkhidmatan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), khususnya bagi lesen kenderaan bermotor dan lesen memandu, lapor Free Malaysia Today.

 

Beliau berkata, Seksyen 20 Akta Pengangkutan Jalan, yang menyatakan lesen kenderaan bermotor mesti dipamerkan pada kenderaan, tidak akan dikuat kuasakan lagi.

 

“Ini akan dilakukan secara berperingkat, dengan fasa pertama melibatkan kenderaan persendirian individu termasuk motosikal milik rakyat Malaysia,” katanya dalam sidang akhbar, di sini hari ini.

 

Bermula hari ini, pemilik kenderaan persendirian boleh menggunakan mod paparan digital iaitu Lesen Kenderaan Motor digital (e-LKM).

 

Selain itu, Lesen Memandu Malaysia (LMM) digital (e-LMM) juga boleh digunakan dalam bentuk mod paparan digital.

 

Pada fasa pertama, kategori kenderaan tertentu masih perlu mempamerkan lesen kenderaan bermotor mereka, termasuk yang dimiliki oleh firma swasta, warga asing, kenderaan komersial serta kenderaan perkhidmatan awam.

 

Loke menggalakkan orang ramai mendaftar akaun JPJ di https://public.jpj.gov.my/ atau aplikasi telefon MyJPJ untuk mengakses lesen kenderaan motor digital dan lesen memandu mereka.

 

“Saya mengalu-alukan semua pemandu dan pemilik kenderaan untuk beralih kepada platform digital. Dengan ini, kesesakan dan barisan panjang di kaunter JPJ dapat dikurangkan,” katanya.

 

 

loke
                                            Anthony Loke Siew Fook

 

 

Beliau berkata, kementerian akan mempertimbangkan kesiapsiagaan sistem JPJ dan penerimaan orang ramai sebelum meluaskannya kepada kategori lain.

 

Sementara itu, lesen memandu fizikal masih diperlukan untuk warga asing, pemegang pelajar dan lesen vokasional, serta permit memandu antarabangsa.

 

TONTON VIDEO: Pemilik kenderaan persendirian tidak lagi perlu pamer cukai jalan

 

“Akhir sekali, saya ingin menegaskan bahawa tindakan akan terus diambil terhadap sesiapa yang didapati memandu kenderaan tanpa kenderaan bermotor atau lesen memandu yang sah, selaras dengan Akta Pengangkutan Jalan,” kata Loke. - DagangNews.com