Penanam kelapa sawit dijangka meraih hasil lebih besar bagi tahun kewangan 2024 - Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Penanam kelapa sawit dijangka meraih hasil lebih besar bagi tahun kewangan 2024 - Maybank IB

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 21 Mei - Tekanan kos yang meningkat menjamin penanam untuk meningkatkan lagi hasil mereka, dan langkah ini juga boleh meningkatkan keuntungan dengan ketara, kata Maybank Investment Bank (Maybank IB) Research.

 

Firma penyelidikan itu dalam laporan terbaharunya berkata kos operasi setiap hektar matang untuk penanam serantau telah meningkat sejak tahun kewangan 2014 (FY14).

 

"Ia secara beransur-ansur pada mulanya, tetapi lebih pesat dalam tempoh dua tahun yang lalu disebabkan oleh gaji yang lebih tinggi dan kos baja yang lebih mahal dengan kesan berpanjangan," tambahnya.

 

 

Bagi penanam di Malaysia, harga minyak sawit mentah (MSM) domestik yang lebih tinggi juga bermakna cukai durian runtuh yang lebih tinggi dan cukai jualan Sabah dan Sarawak yang lebih tinggi yang perlu dibayar kepada kerajaan negeri, yang menambah kepada tekanan kos keseluruhan.

 

“Sekiranya penanam dapat meningkatkan hasil mereka, keuntungan mereka akan meningkat dengan ketara.

 

“Mengikut anggaran kami, peningkatan 10% dalam hasil MSM akan meningkatkan proforma keuntungan teras FY23 selepas cukai dan kepentingan minoriti penanam di bawah perlindungan kami sebanyak 9% hingga 132%,” kata Maybank IB Research.

 

 

sawit

 

 

Ia menyatakan pengeluar kos unit yang lebih tinggi dan mereka yang mempunyai pendedahan huluan tulen akan mempunyai kesan terbesar, iaitu, TH Plantations Bhd, Sime Darby Plantation Bhd, Genting Plantations Bhd dan TSH Resources Bhd.

 

Bagaimanapun, penanam tempatan dijangka mencatatkan hasil yang lebih baik pada TK24, berikutan kepulangan pekerja jemputan.

 

Antara penanam di rantau ini, United Plantations Bhd mendahului senarai sebagai hasil tertinggi pada 2023 dengan hasil MSM sebanyak 6.1 tan seha, dirangsang oleh hasil tandan buah segar (FFB) yang tinggi sebanyak 28 tan seha dan kadar perahan minyak ( OER) sebanyak 20.8%, kata Maybank IB Research.

 

Ini diikuti oleh TSH Resources (5.1 tan seha), Dharma Satya Nusantara Tbk PT (5.1 tan seha), Bumitama Agri Ltd (BAL) (4.7 tan seha), Kuala Lumpur Kepong Bhd (4.4 tan seha), Golden Agri-Resources Ltd (4.2 tan seha), First Resources Ltd (FR) dan Hap Seng Plantations Holdings Bhd, masing-masing pada 4.1 tan seha.

 

Firma penyelidikan itu berkata: “Disebabkan penutupan sempadan semasa pandemik COVID-19, kami memerhatikan beberapa penanam Malaysia yang tersenarai mencatatkan hasil BTS dan MSM yang lebih rendah pada FY22-FY23 berbanding FY20-FY21 disebabkan kekurangan pekerja tetamu yang menuai dan menyelenggara ladang.”

 

Oleh kerana kekurangan buruh di Malaysia telah banyak ditangani dengan pulangan pekerja jemputan secara beransur-ansur, Maybank IB Research kini menjangkakan hasil akan bertambah baik pada FY24-FY25.

 

Pada nota lain, firma penyelidikan itu berkata hasil MSM yang rendah tidak bermakna keuntungan yang rendah bagi sesetengah penanam.

 

"Penarafan keuntungan penanam huluan tidak semestinya berkait dengan hasil MSM yang dicapai," tambahnya.

 

Sebagai contoh, Ta Ann Holdings Bhd (RM5,163 seha pada 3.2 tan MSM seha) dan Sarawak Oil Palms Bhd (SOP) (RM5,106 seha pada 3.1 tan seha) mencatatkan keuntungan yang lebih baik berbanding rakan sebaya mereka.

 

Ini adalah walaupun hasil MSM Ta Ann berada di bawah purata sektor itu sebanyak 3.9 tan seha pada FY23.

 

 

iktisad

 

 

Maybank IB Research menyatakan untuk FY23, penanam huluan paling menguntungkan ialah United Plantations dengan anggaran keuntungan operasi RM15,810 sehektar.

 

Ini adalah kira-kira tiga kali lebih banyak daripada purata sektor itu sebanyak RM5,027 sehektar.

 

Selain hasil MSM United Plantations yang tinggi, prestasi yang lebih baik juga disumbangkan oleh harga jualan purata MSM pasaran yang dicapai pada FY23 disebabkan oleh lindung nilai komoditi yang dibuat pada tahun-tahun sebelumnya.

 

BAL (RM9,090 seha pada 4.7 tan seha) menduduki tempat kedua paling menguntungkan, diikuti oleh FR (RM7,124 seha pada 4.2 tan seha) dan IOI Corp Bhd (RM6,730 seha pada 3.9 tan seha ), kata rumah penyelidikan itu.

 

Maybank IB Research mempunyai panggilan "neutral" terhadap sektor perladangan serantau.

 

Risiko peningkatan kepada sektor dan syarikat termasuk pemulihan pengeluaran minyak sawit dan minyak sayuran lain yang lebih lemah daripada jangkaan, harga minyak mentah Brent meningkat hampir kepada AS$150 setong, anomali cuaca di wilayah pengeluar minyak sawit utama dan biji minyak, dasar kerajaan yang tidak mesra. di negara pengeluar atau pengeksport dan peningkatan ketegangan geopolitik di Rusia-Ukraine dan/atau Timur Tengah. - DagangNews.com