Pengapungan harga telur, ayam petanda isu bekalan tidak cukup kini selesai – penganalisis ekonomi | DagangNews Skip to main content

Pengapungan harga telur, ayam petanda isu bekalan tidak cukup kini selesai – penganalisis ekonomi

Oleh MOHAMED MD DOM

KUALA LUMPUR 12 Jun – Penamatan subsidi kerajaan untuk telur dan ayam yang akan ditamatkan selepas 30 Jun dan diapungkan mulai 1 Julai ini memberi isyarat bahawa isu bekalan telah diselesaikan, kata Penganalisis ekonomi Putra Business School Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff.

 

Beliau berpendapat bahawa kerajaan mungkin telah menyemak data terkini daging dan telur ayam dan kini yakin bahawa isu bekalan telah diselesaikan, dan oleh itu kawalan harga dan larangan eksport sedemikian harus ditarik balik dan untuk membolehkan harga meningkat serta ditentukan oleh pasaran.

 

"Saya tidak fikir penjual akan mengambil kesempatan daripada ini kerana pembeli mempunyai pilihan, bermakna mereka boleh membeli daripada penjual yang menjual lebih murah daripada pesaing pengeluar telur dan ayam," beliau memberitahu DagangNews.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Eggflation sudah bermula, apa nasib rakyat?

 

Beliau turun menekankan bahawa Malaysia sentiasa mempunyai bekalan ayam dan telur yang mencukupi dan memberi contoh bahawa semasa pandemik pada tahun 2021, nisbah sara negara untuk daging ayam ialah 99.9 dan telur ayam ialah 114.4.

 

"Bagaimanapun, harga makanan ayam yang tinggi yang berterusan menyebabkan bekalan berkurangan dan seterusnya kawalan harga dan larangan eksport," jelas beliau lagi.


 

Dr Ahmed Razman Abdul Latiff
                    Dr Ahmed Razman Abdul Latiff

 


Minggu lalu, Menteri Pertanian dan Keselamatan Makanan Mohamad Sabu mengesahkan bahawa harga telur dan ayam di pasaran akan diapungkan mulai 1 Julai ini.

 

Dalam jawapan bertulis Dewan Rakyat, Mohamad berkata subsidi kerajaan untuk telur dan ayam akan ditamatkan selepas 30 Jun, sambil menambah bahawa kementerian perdagangan dalam negeri dan kos sara hidup akan mengawal harga kedua-dua barangan ini.

 

Kerajaan akan membenarkan pengimportan ayam dari negara yang diiktiraf seperti Thailand, China, Brazil, dan Denmark dan bagi telur, import akan dibenarkan dari Thailand dan Ukraine.

 

Kawalan harga ayam dan telur telah dikenakan pada Julai 2022 dan pada masa ini, di Semenanjung Malaysia, harga runcit harga runcit ayam standard ialah RM9.40/kg, manakala harga siling telur ialah 45 sen untuk Gred A (45 sen), Gred B (43 sen), dan Gred C (41 sen).

 

Menurut MIDF Research, langkah kementerian itu memberikan ruang dan fleksibiliti bagi pemain industri mempunyai ruang yang lebih besar serta fleksibiliti dalam menentukan harga sebagai tindak balas kepada perubahan dalam kos input.

 

 

parafrasa

 

 

"Juga, perubahan ini membolehkan kuasa pasaran untuk menentukan harga berdasarkan keadaan penawaran dan permintaan. Sementara itu, kemerosotan baru-baru ini dalam kontrak niaga hadapan harga untuk makanan kacang soya global (-1.8 peratus tahun-ke-tahun) dan jagung (-29.4 peratus tahun) pada Mei 2023, boleh memberikan sedikit kelegaan kepada tekanan kos ayam itik dan boleh membantu mengimbangi peningkatan kos buruh dan elektrik.

 

"Oleh itu, kami percaya bahawa penghapusan kawalan harga selepas Julai 2023 akan membolehkan penternak ayam mempunyai lebih banyak fleksibiliti harga untuk meneruskan harga yang lebih tinggi kos input kepada pengguna dan meningkatkan margin keuntungan," kata MIDF dalam satu nota baru-baru ini.

 

Di samping itu, penarikan balik sekatan eksport ke atas ayam hidup, ayam berpakaian, dan bahagian ayam mungkin menggalakkan pemain industri untuk meningkatkan pengeluaran ayam di Malaysia dan meneroka peluang eksport, mempelbagaikan hasilnya aliran.

 

Walau bagaimanapun, memandangkan bekalan telur yang terhad di Malaysia, firma tersebut menjangkakan potensi kenaikan harga telur dalam tempoh terdekat malahan, wabak selesema burung global telah menyebabkan pengurangan bekalan telur di negara lain, yang berpotensi menghasilkan telur import lebih mahal di Malaysia. – DagangNews.com