Pengeluar sarung tangan tempatan diramal catat keuntungan pada tahun ini didorong peningkatan purata harga jualan, kata RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Pengeluar sarung tangan tempatan diramal catat keuntungan pada tahun ini didorong peningkatan purata harga jualan, kata RHB Investment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Pengeluar sarung tangan tempatan diramal mencatatkan keuntungan pada tahun ini didorong peningkatan purata harga jualan (ASP) serta aktiviti penyimpanan semula berterusan pada separuh kedua 2024.

 

RHB Investment berkata, ASP dan eksport sarung tangan meningkat pada suku kedua tahun ini apabila kadar pengeluaran meningkat berikutan permintaan bertambah baik, memberi bayangan pengeluar akan mencatatkan keputusan positif pada 2QFY24. 

 

"Kadar pengeluaran semasa menunjukkan peningkatan ketara dengan jumlah pesanan pada suku kedua ditetapkan untuk berkembang sekurang-kurangnya 10% suku tahun ke suku tahun.

 

"Melangkah ke hadapan, kami menjangkakan trend pemulihan permintaan yang lebih baik ditambah dengan peningkatan ASP, bagi memacu keuntungan pembuat sarung tangan pada 2024,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, pengeluar sarung tangan tempatan menikmati ASP campuran industri kira-kira AS$20 hingga AS$21 setiap 1,000 keping, dibantu sebahagiannya oleh pembeli Amerika Syarikat (AS) yang memilih untuk mendapatkan sumber daripada pengeluar bukan China.

 

"Kami juga melihat risiko minimum perang harga lain, kerana pelanggan mempunyai penerimaan yang lebih besar untuk kenaikan harga memandangkan penekanan yang lebih tinggi terhadap kualiti produk," katanya.

 

Peningkatan permintaan dicerminkan dalam jumlah eksport sarung tangan, yang meningkat 8% dari suku tahun ke suku tahun pada suku kedua tahun ini manakala mengikut nilai ia meningkat 10% kepada RM3.6 bilion.

 

“Kami kini menjangkakan pertumbuhan permintaan sarung tangan global 2024 sebanyak 22%, berdasarkan pemulihan aktiviti penyimpanan semula sarung tangan pada 2H24. 

 

"Persatuan Pengilang Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA) menjangka permintaan sarung tangan global mencatatkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun 2023-2027 sebanyak 10% hingga 450 bilion keping,” katanya.

 

Walaupun ketegangan geopolitik menyebabkan peningkatan kos pengangkutan dan masa penghantaran ke pasaran destinasi, firma penyelidikan itu percaya pesanan boleh diteruskan ke bulan-bulan berikutnya, yang membawa kepada kesan minimum pada keseluruhan sektor.

 

Peningkatan eksport ke AS juga boleh mengatasi beberapa kebimbangan tersebut. Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS (USFDA) mengeluarkan 14 amaran import mengenai pengeluar sarung tangan yang berpangkalan di China yang boleh memberi manfaat kepada pembuat sarung tangan tempatan.

 

Pengalihan perdagangan daripada pengeluar China oleh pembeli AS dijangka memanfaatkan syarikat seperti Hartalega Holdings Bhd memandangkan pendedahannya yang besar kepada pasaran Amerika Utara (50% daripada hasil), serta Kossan Rubber Industries Bhd, Supermax Corp Bhd dan Top Glove Corp Bhd. - DagangNews.com