Permintaan gentian daripada pusat data diramal meningkat ketara dalam tempoh 3 tahun, kata HLIB | DagangNews Skip to main content

Permintaan gentian daripada pusat data diramal meningkat ketara dalam tempoh 3 tahun, kata HLIB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 Julai - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research meramalkan permintaan gentian daripada pusat data terus mencatatkan peningkatan ketara dalam tempoh tiga tahun akan datang.

 

Katanya, gentian memainkan peranan penting dalam memindahkan data pada kelajuan tinggi dan ia merupakan keperluan kritikal selain menjadi komponen terpenting dalam binaan jalur lebar serta 5G.

 

"Permintaan untuk gentian akan meningkat dalam kedua-dua kapasiti dan liputan bagi mengimbangi kekurangan penyebaran spektrum 5G (terutamanya mmWave).

 

"Kami juga menjangkakan permintaan eksponen daripada industri pusat data yang berkembang pesat, khususnya di wilayah selatan, dalam tempoh tiga tahun akan datang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, lonjakan permintaan lebar jalur borong akan meningkatkan margin walaupun di bawah rejim harga standard mandatori mengenai akses (MSAP) .

 

"Selain itu, pelancaran gentian baharu dirundingkan secara komersial (harga tidak dikawal), membolehkan syarikat telekomunikasi tetap memperoleh pulangan yang lebih lumayan.

 

"Kami tidak terlalu bimbang tentang semakan harga MSAP baharu, kerana impaknya tidak seteruk objektif "gandakan kelajuan, separuh harga" sebelum ini dan dijangka diimbangi dengan meningkatkan penggunaan dari semasa ke semasa," katanya.

 

Sementara itu, HLIB berkata, keutamaannya untuk rangkaian mudah alih tetap terbukti berjaya dan pendekatan itu akan diteruskan pada separuh kedua 2024 kerana pelancaran 5G adalah berterusan tanpa mengira iklim politik atau Rangkaian Borong Tunggal (SWN) berbanding model rangkaian dwiborong (DWN).

 

"Kami percaya rangkaian 5G kedua oleh Entiti B akan lebih unggul, lebih menjimatkan kos, serasi dan lancar, yang membawa kepada pelancaran yang lebih pantas," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'neutral' terhadap sektor telekomunikasi dan Telekom Malaysia Bhd (TM) adalah pilihan utama sektor itu.

 

"TM dianggap sebagai blok binaan asas kritikal bagi penempatan 5G DWN dan pusat data negara.

 

"Kumpulan itu berada pada kedudukan yang baik sebagai penyedia perkhidmatan awan tunggal Malaysia apabila kedaulatan adalah yang paling penting dalam menangani data kerajaan," katanya. - DagangNews.com