Prestasi TH Plantations bagi FY23 meleset daripada jangkaan, Maybank IB turunkan taraf saranan kepada ‘jual’ | DagangNews Skip to main content

Prestasi TH Plantations bagi FY23 meleset daripada jangkaan, Maybank IB turunkan taraf saranan kepada ‘jual’

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 29 Feb - Maybank Investment Bank (Maybank IB) menurunkan taraf saranan TH Plantations Berhad kepada ‘jual’ daripada ‘pegang’ dengan harga sasaran (TP) dinaikkan kepada 58 sen sesaham daripada 51 sen selepas prestasi tahun kewangan 2023 (FY23) meleset daripada jangkaan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATMI) syarikat perladangan itu pada FY23 jatuh 75% tahun ke tahun (YoY) kepada RM17 juta, membentuk hanya 88% daripada anggaran tahun penuh firma.

 

“PATMI teras FY23 di bawah jangkaan terutamanya akibat purata harga jualan (ASP) minyak sawit mentah (MSM) yang lebih rendah, mengatasi pengeluaran buah tandan segar (BTS) yang lebih baik daripada jangkaan,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

TH Plantation mengakhiri FY23 dengan PATMI 4QFY23 merosot 56% YoY kepada RM8 juta selepas kerugian nilai saksama pada aset biologi (RM8 juta), hapus kira harta, kilang dan peralatan (PPE) (RM1.2 juta) dan kerugian pertukaran mata wang asing tidak direalisasi (RM2.9 juta) yang telah dikurangkan oleh nilai saksama keuntungan pada perhutanan (RM3.5 juta).

 

PATMI teras 4Q adalah lebih rendah YoY disebabkan oleh ASP MSM yang lebih rendah (-6% YoY, -4% QoQ) dan kos unit yang lebih tinggi yang mengatasi keluaran BTS yang lebih tinggi (+19% YoY, +6% QoQ). Untuk FY23, teras PATMI jatuh 75% YoY kepada MYR17m pada terutamanya pada ASP MSM yang lebih rendah (-18% YoY) yang mengatasi pengeluaran BTS yang lebih tinggi (+13% YoY). Kami menganggarkan kos keseluruhannya kepada pelanggan pada MYR2,880/t (-2% YoY) untuk TK23.

 

Bagaimanapun, bagi FY24, Maybank IB menjangkakan pendapatan sesaham (EPS) utama TH Plantations berkembang 29% YoY, terutamanya kerana kesan asasnya yang rendah.

 

Di samping itu, firma berkenaan meningkat unjuran pertumbuhan BTS kumpulan pada FY24 dan FY25 sebanyak 9% setiap tahun berikutan peningkatan BTS pada FY23 sebanyak 13%, mencapai 103% daripada anggaran tahun penuh firma tersebut.

 

“Selepas menaikkan unjuran pengeluaran BTS untuk FY24-25, kami juga telah menaikkan andaian kos unit sebanyak 4% setiap satu. Secara keseluruhan, ramalan PATMI teras FY24-25 kami tidak berubah,” tambahnya.

 

Maybank IB berkata, saham TH Plantations kini didagangkan pada nisbah harga kepada pendapatan (PER) FY24 sebanyak 17 kali dan 0.9 kali PNTA, yang mana penilaian kelihatan mahal selepas kenaikan harga saham baru-baru ini tanpa urus niaga penggabungan dan pengambilalihan (M&A).

 

Firma itu menambah bahawa pemangkin utama saranan kumpulan masih bergantung kepada pelaksanaan penurunan nilai melalui pelupusan aset.

 

Setakat pukul 11:31 pagi ini, saham TH Plantation susut 2.5 sen atau 3.5% kepada 69.5 sen dengan permodalan pasaran berjumlah RM614.3 juta. - DagangNews.com