Projek HSR KL-Singapura sukar dilaksanakan dalam keadaan ekonomi sekarang - bekas CEO Prasarana | DagangNews Skip to main content

Projek HSR KL-Singapura sukar dilaksanakan dalam keadaan ekonomi sekarang - bekas CEO Prasarana

Menghidupkan semula projek HSR akhirnya akan lebih mahal daripada mana-mana projek rel ringan atau transit massa. - Gambar hiasan kereta api berkelajuan tinggi di China
Oleh

KUALA LUMPUR 21 Dis — Cadangan menghidupkan semula projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura sukar dilaksanakan ekoran ekonomi semasa, kata bekas ketua pegawai eksekutif Prasarana Malaysia Datuk Ridza Abdoh Salleh kepada portal berita FMT hari ini.

 

Ridza berkata Malaysia tidak bersedia untuk melaksanakan cadangan sambungan HSR sepanjang 350km antara Kuala Lumpur dan Singapura, sama ada projek itu dibiayai secara terbuka atau dibiayai.

 

“Ia adalah Singapura, bukannya Malaysia dan Johor, yang akan mendapat bahagian terbesar daripada manfaat ekonomi projek itu, kerana negara kota itu adalah hab serantau untuk pelbagai sektor.

 

“Memandangkan sebahagian besar projek itu berada di Malaysia, hampir 90 peratus daripada kos perlu ditanggung oleh Malaysia, tetapi kelebihan ekonomi akan memberi manfaat yang ketara kepada Singapura,” Ridza dipetik sebagai berkata.

 

 

Datuk Ridza Abdoh Salleh
             Datuk Ridza Abdoh Salleh

 

 

Beliau mengulas gesaan Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar baru-baru ini supaya projek HSR dimulakan semula.

 

Ridza berkata menghidupkan semula projek HSR akhirnya akan lebih mahal daripada mana-mana projek rel ringan atau transit massa, sekali gus mungkin menjejaskan daya maju kewangan projek itu.

 

Beliau berkata adalah lebih baik bagi Malaysia menumpukan perhatian kepada pengurangan hutang negara, yang kini berjumlah RM1.5 trilion.

 

Beliau berkata hutang negara boleh dikurangkan kepada paras yang lebih boleh diterima iaitu kira-kira RM800 bilion.

 

Sultan Ibrahim, yang juga Yang di-Pertuan Agong yang akan datang, minggu lepas menggesa projek HSR dihidupkan semula dan diselaraskan semula untuk dijalankan melalui Forest City, sebuah projek pembangunan mewah besar-besaran di Johor yang menyasarkan warga China.

 

Kerajaan persekutuan berkata pada 8 Mac bahawa ia terbuka untuk menghidupkan semula HSR, tetapi tidak akan membiayai projek yang kali terakhir dianggarkan menelan belanja lebih RM100 bilion.

 

Pada 12 Julai, dilaporkan bahawa pelaksanaan projek HSR akan dibiayai secara persendirian oleh MyHSR Corporation Sdn Bhd.

 

Malaysia dan Singapura pertama kali menandatangani perjanjian untuk HSR pada 2016 yang akan menyaksikan kereta api berjalan pada kelajuan melebihi 300km/j, membolehkan masa perjalanan antara Kuala Lumpur dan Singapura dalam masa 90 minit.

 

Projek itu dijadualkan siap pada 2026, dan dijangka menyediakan tiga perkhidmatan utama: perjalanan terus antara Malaysia dan Singapura dalam masa 90 minit; perkhidmatan domestik di Malaysia; dan perkhidmatan ulang-alik dari Iskandar Puteri di Johor ke Singapura.

 

 

hsr

 

 

Projek itu kemudiannya digantung oleh kerajaan Pakatan Harapan pada September 2018, tetapi dihidupkan semula hanya tiga bulan kemudian dengan pelarasan kos.

 

Malaysia dan Singapura mengumumkan penamatan projek HSR pada 1 Januari 2021, kerana kedua-dua negara gagal mencapai persetujuan mengenai perubahan yang dicadangkan oleh Malaysia sebelum perjanjian projek itu tamat pada 31 Disember 2020.

 

Malaysia membayar S$102.8 juta (RM320.27 juta) sebagai pampasan kepada Singapura untuk kos yang ditanggung untuk pembangunan projek itu dan berkaitan dengan lanjutan penggantungannya. - DagangNews.com