Proton Commerce luluskan 27,288 pinjaman kepada pembeli kenderaan Proton pada 2023 | DagangNews Skip to main content

Proton Commerce luluskan 27,288 pinjaman kepada pembeli kenderaan Proton pada 2023

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Jan - Proton Commerce mengeluarkan sejumlah 27,288 pinjaman kepada pembeli kenderaan Proton sepanjang 2023, yang mana satu jumlah pengeluaran tertinggi dicatatkan sejak penubuhannya. 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Proton Commerce, Mooi Fi Phang berkata, 8 daripada 12 bulan menyaksikan lebih daripada 2,000 pengeluaran, dengan pencapaian Mac tertinggi iaitu sebanyak 2,934, angka yang dicapai kerana menghantar tempahan yang dibuat dalam tempoh insentif Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana).

 

"Melihat landskap perniagaan pembiayaan Proton, pegangan pasaran tahunan kami telah menunjukkan trajektori menaik yang stabil, secara beransur-ansur meningkat daripada 9% pada tahun 2018 kepada 18% yang mengagumkan menjelang akhir tahun 2023, menandakan pegangan pasaran tertinggi yang telah kami capai setakat ini. 

 

"Dalam Januari dan Mac 2023, kedudukan pasaran kami patut diberi perhatian, meletakkan kami sebagai entiti kedua terbesar dari segi pegangan pasaran dalam tempoh ini," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Mooi berkata,  pencapaian terunggul untuk Proton Commerce pada tahun lalu ialah memperoleh statusnya sebagai pembiaya utama untuk Proton Saga, model terlaris dalam barisan kenderaan Proton. 

 

Beliau berkata, sejak suku keempat 2021, syarikat secara konsisten memegang kedudukan teratas untuk model itu dan pada 2023, 61% daripada jumlah pengeluaran pinjaman adalah untuk Proton Saga.

 

Katanya, momentum pertumbuhan telah ditetapkan pada 2022 walaupun menghadapi cabaran pada awal tahun. 

 

 

proton
Mooi Fi Phang

 

 

"Proton Commerce menunjukkan daya tahan, melakukan pemulihan untuk mencatat rekod baharu dalam pengeluaran pada 2022 dan momentum yang berterusan sehingga 2023 dengan pertumbuhan sebanyak 21%," katanya.

 

Katanya, memandangkan 2024 menandakan ulang tahun ke-20 Proton Commerce, syarikat telah menyediakan pelan strategik untuk meningkatkan perniagaannya ke tahap yang lebih tinggi dengan memanfaatkan populariti yang berterusan bagi rangkaian model Proton yang sedia ada serta jangkaan permintaan meningkat untuk Proton S70 baharu.

 

 

proton

 

 

"Proton Commerce berhasrat untuk naik ke kedudukan pembiaya Proton terulung. Di samping menjaminkan kadar faedah yang ditawarkan pada masa kelulusan, kami juga akan menawarkan pakej kewangan yang kompetitif untuk model terbaharu Proton seperti X90 dan S70 sambil juga menghubungi pelanggan EV yang berminat untuk membeli smart #1. 

 

"Dengan pembiayaan kadar tetap kami, pelanggan boleh yakin dengan pembayaran bulanan yang konsisten, memberikan kemudahan kepada mereka yang menunggu kenderaan Proton mereka dan memudahkan pengurusan bajet yang lebih baik," katanya. - DagangNews.com