Proton hentikan pengeluaran Exora setelah 14 tahun berkhidmat kepada rakyat Malaysia | DagangNews Skip to main content

Proton hentikan pengeluaran Exora setelah 14 tahun berkhidmat kepada rakyat Malaysia

KUALA LUMPUR 19 Okt - Kenderaan MPV, Proton Exora ditamatkan pengeluaran sepenuhnya pada 18 Oktober, selepas 14 tahun berkhidmat untuk rakyat Malaysia.

 

Berdasarkan video dan imej di media sosial, ia memaparkan casis terakhir kenderaan itu yang ditandakan dengan tarikh 18/10/2023.

 

Proton masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai perkara itu apabila dihubungi, walaupun mereka mengetahui berita yang telah diambil dan dibawa oleh media. 

 

Exora merupakan MPV Proton yang paling popular dan paling laris sehingga kini dengan 196,583 unit terjual.

 

Ia mendapat pengiktirafan kerana harganya ditambah dengan tawaran pengalaman MPV yang lengkap.

 

Ditawarkan pada harga paling berpatutan bernilai RM56,888 untuk Standard MT dari 2015, tawaran 2011 menyaksikan MPV itu berharga RM88,998 untuk Exora Prime enam tempat duduk.

 

Exora 2023 terbaru, yang dilancarkan tahun lepas, hadir dalam dua varian: 1.6T Executive CVT berharga RM62,800 dan 1.6T Premium CVT pada RM69,800 - kedua-duanya harga atas jalan tanpa insurans.

 

 

proton

 

 

Kedua-duanya menempatkan enjin pengecas turbo berkapasiti 1.6 liter yang dipasangkan dengan rangkaian kuasa transmisi CVT yang memberikan kuasa 140PS dan tork 205Nm.

 

Kebanyakan kemas kini terakhir adalah kosmetik pada bahagian luar yang dikemas kini dengan logo Proton yang baharu pada gril hadapan dan pintu belakang, lampu LED siang hari, roda aloi 16 inci dalam kemasan dwi-ton, skirting sisi, spoiler belakang dan bumbung hitam dengan hiasan belakang hitam.

 

Kabin dilengkapi dengan monitor skrin sentuh tujuh inci dengan sistem infotainmen perintah suara "Hi Proton" yang turut menampilkan navigasi dalam talian, penstriman muzik, ramalan cuaca, sambungan 4G dan Wi-Fi.

 

 

proton

 

 

Sistem ini juga mempunyai sambungan telefon pintar untuk mencerminkan pautan dengan peranti Android. Dua port USB tersedia untuk mengecas peranti elektronik penumpang.

 

Tempat duduk adalah dalam kulit penuh seperti dengan stereng pelbagai fungsi dan tempat letak tangan untuk tempat duduk hadapan.

 

Setiap barisan tempat duduk dilengkapi dengan lubang penghawa dingin individu dengan penapis kabin N95.

 

 

proton

 

 

Ciri keselamatan termasuk dua beg udara SRS hadapan, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Pengagihan Brek Elektronik (EBD), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), kamera undur dan sensor letak kereta belakang, lapor New Straits Times.

 

Lima warna luaran disediakan untuk pilihan, termasuk Snow White, Indiana Grey, Rosewood Maroon, Ruby Red dan Cocoa Grey. - DagangNews.com