RHB Investment unjur AME Elite terima manfaat besar daripada peningkatan pelaburan Singapura di Zon Ekonomi Khas | DagangNews Skip to main content

RHB Investment unjur AME Elite terima manfaat besar daripada peningkatan pelaburan Singapura di Zon Ekonomi Khas

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Okt - AME Elite Consortium Berhad diunjur menerima manfaat besar daripada peningkatan pelaburan dari Singapura di bawah Zon Ekonomi Khas (SEZ) Johor-Singapura.

 

RHB Investment berkata, kedudukan tunai bersihnya selepas penyenaraian AME Real Estate Investment Trust (AME REIT), kumpulan itu semakin bersemangat untuk mendapatkan tanah baharu yang mungkin akan menjadi pemangkin baharu.

 

Katanya, tanah baharu di Pulau Pinang sepatutnya memacu pertumbuhan kumpulan dalam jangka sederhana.

 

"Beberapa nama baharu mengumumkan pelaburan mereka di taman perindustrian AME termasuk Insulet Corporation, Oliver Healthcare Packaging, Emhart Bucher Glass dan Colorcon Inc (terutamanya dalam industri penjagaan kesihatan/farmaseutikal dan pembuatan ringan).

 

"Syarikat-syarikat ini biasanya mempunyai pejabat serantau mereka di Singapura, dan telah menubuhkan kilang pengeluaran di Johor, memandangkan jarak yang berdekatan.

 

"Inisiatif berpotensi di bawah SEZ seharusnya mempercepatkan aliran ini," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, aliran tunai dan kedudukan kewangan AME adalah kukuh terutama selepas penyenaraian AME REIT.

 

Katanya, model perniagaan semasa akan membolehkan pengewangan aset yang cekap apabila aset industri dan asrama pekerja sedia untuk disuntik ke dalam REIT.

 

"Oleh itu, komitmen pembiayaan untuk modal kerja dan perbankan tanah masa hadapan akan dapat diurus dengan adil," katanya.

 

RHB Investment mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM1.82 sesaham. - DagangNews.com