Ringgit sudah melepasi musim ribut taufan, langkah berani kerajaan dan BNM kurangkan tekanan ke atas mata wang negara | DagangNews Skip to main content

Ringgit sudah melepasi musim ribut taufan, langkah berani kerajaan dan BNM kurangkan tekanan ke atas mata wang negara

FOKUS BERITA Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Mei – Selepas melalui tempoh turun naik dan susut nilai, kini tanda-tanda sudah muncul untuk ringgit mengukuh secara beransur-ansur dalam beberapa bulan akan datang.

 

Faktor seperti sentimen pasaran yang berubah, keadaan ekonomi Amerika Syarikat dan paling penting, langkah dasar proaktif oleh Bank Negara disebut sebagai pemacu utama untuk prospek yang lebih positif bagi mata wang Malaysia.

 

Pada pertengahan April 2024, ringgit melemah untuk menghampiri paras 4.80 berbanding dolar AS, tetapi sejak itu telah pulih ke paras 4.68 pada penutup Jumaat lepas selepas data inflasi yang lemah dari Amerika Syarikat menimbulkan harapan untuk penurunan kadar akhir tahun ini.

 

 

 

Tidak ramai yang mahu mengiktiraf tetapi faktanya kerajaan dan Bank Negara Malaysia mengambil langkah yang selaras sejak 26 Februari 2024 untuk menggalakkan aliran berterusan ke dalam pasaran pertukaran asing.

 

Tiga agenda utama gerak tindak ialah:
 

  1. Menggalakkan pendapatan pelaburan asing dibawa balik oleh GLC dan GLIC
     
  2. Meningkatkan interaksi dengan pengeksport dan syarikat-syarikat untuk menukar hasil eksport dan pendapatan pelaburan asing
     
  3. Memantau penukaran hasil eksport dan import.

 

Langkah yang diselaraskan oleh GLIC, korporat dan perniagaan Malaysia untuk menghantar semula dana ke dalam ringgit, yang dibincangkan pada mesyuarat Jawatankuasa Pasaran Kewangan (FMC) pada April, bertujuan untuk meningkatkan nilai unit tempatan.

 

Usaha ini membawa kepada aktiviti penukaran pertukaran asing yang lebih tinggi dalam pasaran pertukaran asing dalam negeri, didorong oleh aliran ketara hasil daripada inisiatif yang diselaraskan dan penjualan oportunistik dolar AS oleh pengeksport tertentu.

 

Hasil positif telah diperhatikan sejak usaha ini dilaksanakan, termasuk dalam tempoh 26 Februari 2024 hingga 17 Mei 2024 iaitu:

  • Ringgit berada pada kedudukan pertama berbanding 9 negara serantau lain
  • Purata harian jumlah dagangan pasaran kewangan: meningkat kepada AS$17.6 bilion

 

mof

 

 

Jelas, langkah terselaras kerajaan dan Bank Negara telah membuahkan hasil, lantas mengurangkan tekanan terhadap ringgit.

 

 

mof

 

 

Pengarah Urusan Pengurusan Aset SPI Stephen Innes menekankan dinamik pasaran yang lebih luas akan memacu kekuatan mata wang Asia, termasuk data ekonomi AS yang lebih lembut dan jangkaan pemotongan kadar yang akan berlaku oleh Rizab Persekutuan AS (Fed).

 

“Memandangkan data tinjauan AS yang lebih lembut dan penurunan ketara dalam Indeks Kejutan Ekonomi Bloomberg, nampaknya ramai penganalisis dan peserta pasaran telah terperangkap offside dengan ramalan kenaikan dolar AS mereka, menjangkakan ia kekal kukuh sehingga akhir tahun.

 

“Salah jajaran ini ketara, kerana kedudukan AS yang panjang dalam pertukaran asing Asia dan G-10 sahaja yang tidak berpihak boleh memacu ringgit lebih tinggi.

 

“Selain itu, pengeksport Malaysia, yang telah menyorok dolar AS, mungkin terpaksa menjual jika kadar pertukaran menembusi 4.65,” katanya, dalam laporan The Star.

 

Prof Geoffrey Williams dipetik sebagai berkata, “Campur tangan bank pusat untuk membantu menghantar pulang keuntungan ringgit daripada GLIC telah membantu membendung susut nilai dan menstabilkan ringgit berbanding spekulasi pasaran dan kini ringgit telah mengukuh apabila spekulasi jangka pendek telah bergerak.”

 

Pemulihan ringgit itu terpancar juga di Bursa Malaysia. Indeks penanda aras Malaysia mengatasi prestasi rakan sebaya ASEAN dengan Prestasi YTD April 2024 sebanyak +8.3%, diikuti oleh +3.9% dalam Bursa Saham Filipina.

 

 

mof

 

 

Dalam empat tahun kebelakangan ini, Malaysia dan Singapura merupakan antara dua pasaran teratas dengan hasil dividen terbaik (untuk syarikat indeks penanda aras) berbanding rakan sebaya dalam rantau, dengan hasil dividen berlegar sekitar 4%-5%.

 

Aliran dana asing telah bertukar positif untuk Malaysia, dengan aliran masuk bersih YTD April sebanyak AS$2.9 juta.

 

Sementara itu, kebanyakan rakan serantau melihat asing bersih aliran keluar, kecuali Indonesia, yang menyaksikan aliran masuk bersih sebanyak AS$49.5 juta.

 

mof

 

 

mof

 

 

Malaysia mencatatkan CAGR 4 tahun tertinggi pertumbuhan dalam penerimaan FDI pada 22.4%, diikuti oleh Singapura pada 17.7%. Sementara itu, Filipina dan Thailand menyaksikan pertumbuhan negatif dalam FDI.

 

mof

 

 

Berdasarkan laporan data terbaharu oleh Jabatan Perangkaan (DOSM), Malaysia mencatatkan inflasi kedua terendah kadar pada 1.8% pada 1Q24. Bagi 2023, ia mencatatkan 2.49%.

 

Apabila tumpuan pasaran beralih daripada data inflasi AS dan Fed menghampiri penurunan kadar pertamanya, sesetengah penganalisis ekonomi percaya kuasa pasaran semula jadi mungkin akan mengukuhkan ringgit.

 

Ini sejajar dengan pandangan Bank Negara bahawa ringgit kini berada di bawah nilai. Apabila persekitaran dasar monetari AS menjadi kurang agresif, ringgit bersedia untuk meningkat, mencerminkan nilai sebenar, kata mereka.  - DagangNews.com