Sangat pintar tetapi tidak pernah maju dalam hidup | DagangNews Skip to main content

Sangat pintar tetapi tidak pernah maju dalam hidup

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

SETIAP orang mempunyai haluan berbeza dalam kehidupan. Sejak dari kecil telah menunjukkan kepandaian tetapi tidak selalunya ke hujung jalan. Ada yang belajar kurang menyerlah tetapi kehidupannya cukup cemerlang.

 

Saya sebagai warga emas telah melihat pelbagai individu di dunia yang berjaya selepas bekerja atau berniaga dan ada yang gagal walaupun bekas siswazah yang mengkagumkan.

 

Bagi saya, ada perbezaan yang ketara antara menjadi sangat pintar dan berjaya dalam hidup. Satu paradoks yang melemparkan banyak untuk renungan.

 

Ramai fikir mereka yang mempunyai IQ tinggi secara semula jadi akan naik ke atas sehingga akhir hayat, bukan?

 

Ternyata salah.

 

Ironinya yang paling bijak berjuang untuk maju dan terperangkap dalam kitaran kegagalan yang berterusan, selalunya tanpa menyedari sebabnya.

 

Orang pintar biasanya mempamerkan tingkah laku tertentu yang secara tidak sengaja menahan ke depan. Ini bukan kesilapan yang jelas, tetapi tabiat halus yang menghalang kemajuan dan mencapai potensi penuh.

 

Satu ciri biasa dalam kalangan orang yang sangat pintar ialah mengejar kesempurnaan. Idea untuk membuat kesilapan, menyampaikan kerja yang kurang sempurna boleh melumpuhkan.

 

 

parafrasa

 

 

Dengan terlalu asyik dengan perkara-perkara kecil sehingga mereka tidak dapat melihat gambaran yang lebih besar.

 

Selalunya boleh menyebabkan penangguhan dan ketidakupayaan untuk menyelesaikan projek. Begitu terperangkap dalam menyempurnakan setiap perincian sehingga mereka tidak pernah dapat menyelesaikan tugas yang ada.

 

Walaupun berusaha untuk mencapai standard yang tinggi bukanlah sesuatu yang buruk, apabila ia berubah menjadi perfeksionisme, ia boleh menjadi penghalang utama kepada kejayaan.

 

Bahayanya tidak mengenali tingkah laku dan jika dibiarkan, perfeksionisme boleh menghalang kemajuan dan menghalang daripada mencapai potensi sebenar.

 

Jika mendapati diri terobsesi dengan setiap butiran kecil, ambil langkah ke belakang dan tanya diri sama ada ia benar-benar perlu.

 

Saya tidak belajar bersungguh-sungguh tetapi dapat menyambung pengajian hingga ke New Zealand dan sebagai seseorang yang mungkin mempunyai IQ agak baik, saya cenderung untuk menganalisis sesuatu dari setiap sudut yang mungkin.

 

Mungkin memberi manfaat dalam situasi namun sering membawa kepada kelumpuhan analisis pada orang lain.

 

Melihat ke belakang, saya masih teringat terpaksa membuat keputusan antara tiga tawaran kerja. Masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan sendiri, dan bukannya membuat keputusan, saya mendapati diri saya terlalu memikirkan setiap butiran kecil.

 

Saya begitu terperangkap dalam menimbang pilihan dan membuat kesilapan memilih.

 

 

parafrasa

 

 

Saya menyedari terlalu banyak berfikir bukan sekadar sifat yang tidak berbahaya; ia adalah sesuatu yang serius boleh menahan saya.

 

Orang yang sangat bijak sering terjebak dalam perangkap terlalu berfikir kerana mereka ingin mempertimbangkan semua kemungkinan hasil sebelum membuat keputusan. Tetapi membawa kepada tekanan, kebimbangan, dan peluang yang terlepas.

 

Saya tidak mengulang kesilapan dan lebih baik untuk membuat keputusan untuk menyesuaikan diri semasa pergi daripada menunggu pilihan yang tepat untuk muncul.

 

Ketakutan terhadap kegagalan boleh melumpuhkan, terutamanya bagi mereka yang mempunyai IQ tinggi. Mereka terlalu terbiasa dengan kecemerlangan sehingga memikirkan kegagalan sahaja boleh menakutkan.

 

Dikatakan berpunca daripada apa yang dipanggil oleh ahli psikologi sebagai minda tetap. Orang yang mempunyai minda tetap percaya kecerdasan adalah statik. Mereka berfikir jika mereka gagal dalam sesuatu, itu bermakna mereka tidak cukup bijak.

 

Namun orang yang mempunyai minda pertumbuhan percaya kecerdasan boleh dibangunkan. Mereka melihat kegagalan sebagai peluang pembelajaran, bukan sebagai ukuran nilai.

 

Selalunya individu yang sangat pintar sering bergelut dengan ketakutan kegagalan tanpa menyedari satu halangan. Merangkul minda pertumbuhan dan melihat kegagalan sebagai batu loncatan ke arah pertumbuhan boleh membuat semua perbezaan.

 

Sangat mudah bagi individu yang sangat pintar untuk terjerumus ke dalam perangkap berfikir IQ adalah semua yang penting. Mereka sering mengabaikan kepentingan kecerdasan emosi, atau EQ.

 

EQ merangkumi kemahiran seperti empati, kesedaran diri dan keupayaan untuk mengendalikan perhubungan interpersonal secara bijaksana dan empati. Ini tentang memahami dan mengurus bukan sahaja emosi sendiri tetapi juga emosi orang lain.

 

 

parafrasa

 

 

Begitupun orang yang sangat bijak berjuang dalam bidang ini dan sering memberi tumpuan kepada logik dan alasan sehingga mereka gagal mempertimbangkan aspek emosi sesuatu situasi.

 

Kalau mendapati sukar untuk berhubung dengan orang lain atau menavigasi situasi sosial, mungkin berbaloi untuk menumpukan pada membangunkan kecerdasan emosi.

 

Harus disedari kejayaan bukan hanya tentang menjadi pintar, juga tentang memahami dan berhubung dengan orang pada tahap emosi.

 

Dalam mengejar kejayaan dan pencapaian, orang yang sangat bijak sering mengabaikan satu aspek penting yakni penjagaan diri. Terlalu fokus pada matlamat, terlalu didorong oleh cita-cita, sehingga lupa untuk menjaga diri  sendiri.

 

Dengan bekerja berjam-jam, melangkau makan, dan mengorbankan tidur  semuanya atas nama untuk maju.

 

Namun mengabaikan penjagaan diri boleh membawa akibat yang serius. Boleh menyebabkan keletihan, masalah kesihatan, dan juga memberi kesan kepada kesejahteraan mental.

 

Menjaga diri sendiri tidak mementingkan diri sendiri sangat perlu untuk mengecas semula, berehat, menyuburkan badan dan minda. Hanya dengan itu benar-benar boleh memberikan yang terbaik.

 

Sekiranya mendapati diri sentiasa berjalan kosong, ingat kepentingan menjaga diri. Luangkan masa untuk diri sendiri dan utamakan rehat. Tidak mengapa untuk mengutamakan kesejahteraan dan bukan sekadar untuk maju. Untuk menikmati perjalanan dan menjalani kehidupan yang memuaskan.

 

Saya sentiasa menjadi seorang yang berhati-hati dengan mengambil risiko, melangkah keluar dari zon selesa. Perkara yang saya elakkan pada semua kos kerana fikir saya bijak, bermain dengan selamat.

 

Namun saya menyedari keengganan saya untuk mengambil risiko telah menjadi penghalang.

 

 

parafrasa

 

 

Kemajuan memerlukan risiko. Sama ada memulakan projek baharu, berpindah ke bandar baharu seperti saya ke Riyadh dan Dubai, atau sekadar bercakap dalam mesyuarat, sentiasa ada beberapa tahap risiko yang terlibat.

 

Jika tidak bersedia untuk mengambil risiko tersebut, mungkin akan mendapati diri terperangkap di tempat yang sama. Ssering mempunyai banyak perkara seperti reputasi, kejayaan, keselesaan. Jadi boleh difahami mengapa mungkin mengelak daripada mengambil risiko.

 

Tetapi kadang-kadang, risiko terbesar semua adalah tidak mengambil risiko. Jadi jika mendapati diri sentiasa memilih laluan selamat, pertimbangkan sama ada ketakutan terhadap risiko menghalang  daripada mencapai potensi penuh.

 

Saya telah mengambil risiko untuk bekerja di Riyadh dan UAE dan memaksimumkan pencapaian sehingga berjaya sebagai ahli korporat dan usahawan.

 

Menyebut kritikan yang disampaikan secara membina, adalah alat yang berharga untuk pertumbuhan. Memberikan perspektif yang berbeza dan membolehkan belajar daripada kesilapan lalu.

 

Bagi individu yang sangat pintar yang sudah biasa dengan kecemerlangan, kritikan boleh menjadi sukar untuk ditelan. Mungkin menganggapnya secara peribadi, melihatnya sebagai serangan langsung terhadap kebolehan atau nilai diri dan bukannya peluang untuk penambahbaikan.

 

Ketidakupayaan untuk menerima kritikan boleh menjadi penghalang penting untuk maju. Menghalang pembelajaran dan pertumbuhan, malah boleh menjejaskan hubungan.

 

Sekiranya mendapati diri bersikap defensif atau kecewa apabila berhadapan dengan kritikan, mungkin berbaloi untuk berundur dan meneliti reaksi. Selalunya kritikan bukan serangan peribadi, peluang untuk belajar, berkembang dan menjadi lebih baik dalam perkara yang dilakukan.

 

 

parafrasa

 

 

Dalam mengejar matlamat dan pencapaian peribadi, adalah mudah untuk mengabaikan kepentingan perhubungan. Namun, perhubungan adalah tulang belakang kehidupan yang memuaskan. Memberikan sokongan, kasih sayang, dan rasa kekitaan.

 

Hubungan yang kukuh boleh membuka pintu kepada peluang dan kerjasama yang tidak akan wujud sebaliknya. Tetapi individu yang sangat pintar sering menjadi sangat sibuk dalam kerja atau pelajaran sehingga mengabaikan hubungan.

 

Mereka lupa untuk melaburkan masa dalam memupuk ikatan dengan keluarga, rakan dan rakan sekerja.

 

Kejayaan tidak diukur dengan pencapaian semata-mata. Hubungan yang dibina sepanjang perjalanan adalah sama penting. Jadi luangkan masa untuk memupuk hubungan kerana lebih bernilai daripada sebarang kejayaan atau pencapaian.

 

Itu pendapat peribadi saya, mungkin ada pendapat berlainan namun sebarang pemikiran ada kebenaran, positif dan negatif untuk kita saling mengkaji. - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA