Starbucks dijangka raih jualan lebih baik daripada harga biji kopi yang murah - HLIB | DagangNews Skip to main content

Starbucks dijangka raih jualan lebih baik daripada harga biji kopi yang murah - HLIB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 April - Hong Leong Investment Bank (HLIB) research kekal positif terhadap Berjaya Food Berhad (BFood) dalam meraih manfaat daripada penurunan harga biji kopi dan peningkatan jenama Starbucks.

 

Firma itu percaya ekuiti jenama Starbucks yang kukuh telah menarik permintaan yang baik walaupun selepas melaksanakan kenaikan harga untuk minumannya pada akhir 2022.

 

"Walaupun begitu, permintaan cepat pulih, dan BFood berkongsi bahawa pengguna masih kembali kepada pembelian mereka. 

 

"Kami mengaitkan kejayaan itu dengan ekuiti jenama Starbucks yang kukuh dan pelbagai tawaran inovatif merentas menu minuman dan makanannya," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, BFood berhasrat untuk membuka 35 hingga 40 cawangan Starbucks baharu di atas 376 cawangannya.

 

Selain Starbucks, firma itu juga optimis tentang Kenny Rogers Roasters (KRR), yang kini mempunyai 70 kedai untuk mengekalkan keuntungannya.

 

"Selain itu, kami positif dengan penerimaan limpahan kedai roti-kafe Paris Baguette, dan ini seharusnya meningkatkan kehadiran BFood dalam runcit makanan dan minuman," katanya.

 

Firma itu menegaskan bahawa BFood telah menunjukkan prestasi yang sihat dan bagi 2QFY23 mereka mencatatkan keuntungan teras selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATAMI) sebanyak RM35.5 juta, peningkatan 2.3% suku ke suku dan penurunan 8.7%.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) tidak berubah sebanyak RM1.31 sesaham. - DagangNews.com