Status GN2 Catcha Digital dijangka ditarik balik selepas selesai terbitan saham hak | DagangNews Skip to main content

Status GN2 Catcha Digital dijangka ditarik balik selepas selesai terbitan saham hak

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Julai - Catcha Digital Berhad menjangkakan status Nota Panduan 2 (GN2) akan ditarik balik selepas kumpulan itu berjaya memperoleh RM29.7 juta melalui terbitan hak untuk pertumbuhan dan perkembangan.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, terbitan hak itu juga menandakan selesainya pelan penyelarasan untuk mereka.

 

Kumpulan itu menerima lebihan permohonan untuk 126.43 juta saham hak, yang merangkumi 72.40% daripada 174.64 juta saham hak yang tersedia untuk langganan.

 

Jumlah sahamini ialah 102.77 juta (atau 58.85% daripada jumlah saham yang ada) dengan lebihan permohonan membentuk 23.66 juta saham (13.55% daripada jumlah saham yang ada).

 

"Memandangkan jumlah lebihan saham hak yang dimohon ialah 23.66 juta, lembaga telah memutuskan untuk memperuntukkan lebihan saham hak kepada semua pemegang saham berhak dan/atau penerima/penerima pindahan mereka (jika berkenaan) yang telah memohon lebihan saham hak sepenuhnya," kata kumpulan itu.

 

Saham hak itu dijangka disenaraikan pada 31 Julai.

 

Pengerusi Catcha Digital, Patrick YKin Grove berkata, terbitan itu dibuat berdasarkan satu saham hak bagi setiap satu saham sedia ada, pada harga terbitan 23.5 sen sesaham bagi mengumpul RM41.04 juta.

 

“Kami amat menghargai keyakinan dan sokongan teguh para pemegang saham kami sejak beberapa tahun kebelakangan ini semasa rancangan penyusunan semula itu dilaksanakan. 

 

"Selepas siap pelan penyusunan semula dan peningkatan status GN2, kami kini boleh menumpukan perhatian kami untuk membina, mengembangkan dan meningkatkan syarikat ke tahap yang lebih tinggi," katanya.

 

Ketua pegawai eksekutifnya, Eric Tan berkata, syarikat berada dalam kedudukan yang kukuh untuk mempercepatkan rancangan pertumbuhannya dan merealisasikan visinya bagi membina kumpulan digital terkemuka di Asia Tenggara.

 

“Matlamat kami adalah untuk menarik syarikat digital dan perisian terbaik untuk menyertai kami, mengukuhkan kedudukan kami sebagai peneraju industri di Asia Tenggara sekali gus mewujudkan nilai yang mampan untuk semua pihak berkepentingan,” tambah Tan.

 

Syarikat itu, yang sebelum ini dikenali sebagai Rev Asia Berhad, jatuh ke dalam GN2 pada Ogos 2017 apabila ia menjadi syarikat tunai berikutan penjualan aset digitalnya, Rev Asia Holdings Sdn Bhd, kepada Media Prima Berhad pada harga RM105 juta pada 2017.- DagangNews.com