Talian bantuan kesihatan mental Allianz, MERCY Malaysia terima 2,962 panggilan setakat April 2023 | DagangNews Skip to main content

Talian bantuan kesihatan mental Allianz, MERCY Malaysia terima 2,962 panggilan setakat April 2023

Sesi bersama belia berusia 12 hingga 17 tahun dalam program KAMI Juara 2023 anjuran Allianz Malaysia.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Jun - Talian Bantuan Kesihatan Mental dan Sokongan Psikososial yang dilaksanakan Allianz Malaysia Bhd dan MERCY Malaysia menerima sebanyak 2,962 panggilan sejak Januari 2022 hingga April 2023.

 

Allianz Malaysia berkata, ia menunjukkan kepentingan dalam menyediakan saluran yang boleh dipercayai untuk individu memerlukan.

 

Katanya, talian bantuan itu tersedia secara percuma kepada orang ramai bagi menawarkan sesi tele-psikoterapi kepada individu yang mengalami kesusahan atau gangguan psikiatri. 

 

"Inisiatif ini bertujuan untuk memastikan akses dan sokongan bagi mereka yang menghadapi kekangan kewangan atau kebimbangan mengenai psikoterapi. 

 

"Walaupun peralihan ke fasa endemik pandemik, MERCY Malaysia terus menerima panggilan berkaitan isu COVID-19, di samping permintaan untuk sokongan emosi dan kebimbangan berkaitan kesihatan," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Dalam pada itu, Allianz Malaysia terus mempamerkan komitmennya dalam menangani cabaran yang mendorong kepada perubahan positif dalam kehidupan rakyat Malaysia melalui inisiatif yang memberi tumpuan kepada sokongan kesihatan mental dan pembangunan komuniti.

 

Selain Talian Bantuan Kesihatan Mental dan Sokongan Psikososial, Allianz Malaysia menyokong dua lagi inisiatif, termasuk KAMI Sembang 2023 dan KAMI Juara 2023 bersama dengan organisasi rakan kongsi MERCY Malaysia dan Thrive Well.

 

 

talian mercy

 

 

KAMI Sembang 2023 merupakan program pembangunan komuniti yang dijalankan dengan kerjasama Thrive Well. 

 

Program itu terdiri daripada pelbagai peringkat, memberi tumpuan kepada mengukuhkan daya tahan emosi, membina kemahiran advokasi diri, dan memupuk komunikasi sihat dalam masyarakat yang kurang mendapat perhatian. 

 

Membina kejayaan pada 2022, KAMI Sembang 2023 bertujuan untuk mewujudkan masyarakat yang lebih kuat dan sihat dalam memperkasakan dan mempromosikan kesedaran kesihatan mental. 

 

 

allianz
Sesi KAMI Sembang bersama golongan wanita tentang pemerkasaan dan menggalakkan kesedaran kesihatan mental.

 

 

Selain itu, inisiatif ini juga bertujuan mendekati sekurang-kurangnya 100 keluarga melalui pelbagai aktiviti jangkauan.

 

Sebagai tambahan kepada inisiatif yang berterusan, Allianz Malaysia teruja untuk memperkenalkan KAMI Juara 2023, satu lagi projek yang dijalankan dengan kerjasama Thrive Well bagi mengukuhkan keberkesanan dan daya tahan diri belia berumur 12 hingga 17 tahun. 

 

Kesinambungan daripada penganjuran tahun lepas, KAMI Juara 2023 bertujuan untuk memberi manfaat secara langsung kepada 15 belia dan memberi impak positif kepada sekurang-kurangnya 60 individu dalam keluarga dan komuniti mereka. - DagangNews.com