AirAsia kembali diiktiraf sebagai syarikat penerbangan tujuh bintang oleh AirlineRatings.com di bawah kriteria penilaian keselamatan | DagangNews Skip to main content

AirAsia kembali diiktiraf sebagai syarikat penerbangan tujuh bintang oleh AirlineRatings.com di bawah kriteria penilaian keselamatan

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 8 Okt - Kumpulan AirAsia dan syarikat penerbangan jarak sederhana AirAsia X serta Thai AirAsia X, kembali diiktiraf sebagai syarikat penerbangan tujuh bintang oleh AirlineRatings.com di bawah kriteria penilaian keselamatan.

 

Penarafan tujuh bintang yang berterusan bagi AirAsia disokong oleh komitmennya terhadap aspek keselamatan di seluruh operasi. 

 

Pencapaian itu dipacu oleh inisiatif utama seperti latihan kakitangan yang meluas, pasukan kejuruteraan yang sangat berpengalaman dengan lebih 20 tahun kepakaran dan prosedur penyelenggaraan yang ketat.

 

AirAsia juga mengekalkan sistem pengurusan keselamatan dalaman (SMS) yang kukuh dan struktur tadbir urus korporat, termasuk Lembaga Tinjauan Keselamatan di peringkat lembaga, serta memenuhi standard keselamatan global tertinggi dengan pengesahan seperti kelulusan Bahagian 145 daripada Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA), memastikan tahap kepatuhan keselamatan dan prestasi operasi yang tinggi.

 

Ketua Pengarang AirlineRatings.com, Geoffrey Thomas berkata, Kumpulan AirAsia termasuk AirAsia X dan Thai AirAsia X, telah mencapai penarafan keselamatan yang cemerlang di bawah kriteria penilaian dan beroperasi hampir tanpa cacat. 

 

"Kadar prestasi tepat pada masanya Kumpulan AirAsia adalah baik, kadar insiden hampir tidak wujud dan prestasi keselamatan syarikat penerbangan ini sangat mengagumkan," katanya dalam satu kenyataan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan AirAsia, Bo Lingam, menyambut baik berita syarikat penerbangannya disahkan semula dengan penarafan keselamatan tujuh bintang.

 

"Sehingga kini, Kumpulan AirAsia telah membawa hampir 800 juta penumpang sejak penubuhannya lebih 23 tahun lalu. Ketika industri penerbangan terus menghadapi cabaran dan peluang dalam pengaktifan semula armada dan permintaan perjalanan yang meningkat di rantau ini, pengiktirafan daripada AirlineRatings.com ini menekankan fokus utama AirAsia dalam meningkatkan protokol keselamatan, kecekapan operasi, dan prestasi tepat pada masanya," ujar beliau.

 

Tambahnya, sebagai satu kumpulan, AirAsia melangkaui sempadan geografi rantau dan memanfaatkan kepakaran dalam semua syarikat penerbangan dengan menekankan nilai teras iaitu ‘keselamatan adalah keutamaan utama kami’. 

 

"Dengan pengiktirafan ini yang menyokong strategi pertumbuhan kami, kami tetap berdedikasi untuk menjadi satu daripada syarikat penerbangan kos rendah terkemuka di dunia, menyediakan perjalanan udara yang selamat dan boleh dipercayai untuk tetamu kami," jelas Bo.

 

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, Benyamin Ismail pula menyifatkan, pengiktirafan itu bermakna bagi AirAsia X yang telah memperoleh akreditasi IOSA sejak 2013, sejajar dengan usaha untuk memberikan perkhidmatan bertaraf dunia dengan tambang bernilai hebat untuk perjalanan udara jarak sederhana di seluruh Asia dan seterusnya. 

 

"Semasa kami melangkah ke arah pertumbuhan seterusnya, kami mengucapkan terima kasih kepada para pakar di AirlineRatings.com atas sokongan mereka yang kukuh kepada jutaan penumpang yang memilih untuk terbang bersama kami setiap tahun," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Thai AirAsia X, Tassapon Bijleveld menyatakan, pengiktirafan untuk kedua-dua syarikat penerbangan jarak pendek dan sederhana di Thailand menekankan komitmen untuk memberikan nilai dan pilihan terbaik untuk penumpang.

 

"Ini bukan sekadar pengiktirafan, ia adalah pengesahan terhadap kerja teliti yang tiada tandingan yang dilakukan di sebalik tabir, ketika kami berusaha untuk mewujudkan dunia perjalanan udara yang lebih selamat dan lebih terinformasi," jelas beliau. - DagangNews.com