OPR dijangka kekal, ringgit diunjur 4.25 berbanding dolar AS pada akhir 2024 - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

OPR dijangka kekal, ringgit diunjur 4.25 berbanding dolar AS pada akhir 2024 - Kenanga Research

KUALA LUMPUR  8 Okt - Bank Negara Malaysia (BNM) dijangka mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) bagi tempoh 12 hingga 15 bulan akan datang susulan tekanan inflasi yang mereda dan prospek ekonomi lebih cerah.

 

Bagaimanapun, Kenanga Research berkata, peralihan dasar fiskal dan risiko luar seperti ketegangan geopolitik, masih boleh mempengaruhi pendirian bank pusat itu.

 

Firma penyelidikan itu turut menyemak naik unjuran nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) kepada 4.25 daripada 4.42 sebelum ini, disokong oleh perbezaan hasil, pengurangan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan AS (Fed) dan pemulihan ekonomi China.

 

Seperti dijangkakan, pasaran telah melakukan pelarasan dan menerima hanya dua pengurangan 25 mata peratusan tahun ini oleh Fed susulan data tenaga kerja September yang lebih kukuh daripada unjuran awal.

 

“Walaupun asas-asas domestik akan terus mendorong peningkatan ringgit, kami kekal berhati-hati terhadap risiko luar, khususnya prospek penurunan ekonomi AS yang mendadak, ketidaktentuan susulan pilihan raya presiden dan ketegangan geopolitik,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) meningkat sebanyak AS$2.9 bilion atau 2.5% dari bulan ke bulan mencecah AS$119.7 bilion setakat 30 September 2024-paras tertinggi sejak November 2014.

 

Walaupun terdapat peningkatan yang ketara, kecukupan rizab dari segi perlindungan import jatuh dengan ketara kepada 4.8 bulan (Ogos: 5.4 bulan), didorong oleh peningkatan mendadak dalam import.

 

"Selain itu, rizab kini hanya meliputi 0.9 kali jumlah hutang luar negeri jangka pendek, jatuh di bawah nisbah kecukupan minimum yang disyorkan IMF iaitu 1.0," katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, dari terma ringgit nilai rizab BNM jatuh mendadak kepada RM491.6 bilion sebahagian besarnya disebabkan oleh ringgit yang lebih kukuh yang digabungkan dalam penilaian semula suku tahunan.

 

Katanya, ringgit telah dibina berdasarkan kenaikan bulan lepas, mencapai paras purata paling kukuh sejak Mac 2022.

 

Pada mulanya, mata wang itu didagangkan lemah antara 4.30 dan 4.37 berbanding dolar AS, kerana laporan pekerjaan Ogos gagal meyakinkan pasaran pemotongan 50 mata asas.

 

Bagaimanapun, keputusan tidak dijangka Fed untuk masih melaksanakan pengurangan 50 mata asas pada 18 September 2024, bersama-sama dengan langkah rangsangan meluas China, mendorong ringgit mengukuh  kepada 4.12 pada minggu lepas.

 

"Kekuatan ini terus disokong oleh penunjuk makro domestik yang menggalakkan dan keputusan BNM untuk mengekalkan pendirian dasar semasanya," katanya. - DagangNews.com