Oracle rancang pelaburan lebih RM27 bilion bagi penyediaan kemudahan awan di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Oracle rancang pelaburan lebih RM27 bilion bagi penyediaan kemudahan awan di Malaysia

Ibu pejabat Oracle di Austin, Texas - AFP

KUALA LUMPUR 2 Okt - Oracle merancang pelaburan lebih AS$6.5 bilion (RM27 bilion) bagi penubuhan rantau awan awam pertamanya di Malaysia.

 

Gergasi teknologi termasuk Microsoft, Nvidia, unit Alphabet Google dan ByteDance China telah mengumumkan pelaburan digital bernilai berbilion dolar ke Malaysia sejak tahun lepas, kebanyakannya dalam perkhidmatan awan dan pusat data, menjana ledakan infrastruktur yang dipacu oleh permintaan yang semakin meningkat untuk kecerdasan buatan (AI) .

 

Rantau awan merupakan lokasi geografi fizikal yang menempatkan kemudahan awan awam syarikat. 

 

 

Usaha niaga Oracle dijangka menjadi antara pelaburan teknologi tunggal terbesar setakat ini, mengatasi perbelanjaan AS$6.2 bilion yang dirancang oleh unit awan Amazon AWS yang diumumkan tahun lepas.

 

Rantau awan awam yang dirancang itu akan membantu organisasi di Malaysia memodenkan aplikasi mereka, memindahkan beban kerja dan berinovasi dengan data, analitik serta AI, kata firma Amerika Syarikat (AS) itu dalam satu kenyataan.

 

Ia juga akan membenarkan pelanggan Malaysia termasuk agensi kerajaan, institusi kewangan dan syarikat penerbangan serta perhotelan, menggunakan perkhidmatan awan yang berpangkalan di negara ini, dan bukannya yang berpangkalan di luar, kata Naib Presiden Eksekutif Oracle untuk Jepun dan Asia Pasifik, Garrett Ilg.

 

"Pelanggan tersebut melihat kepada Oracle untuk menyokong inovasi mereka... untuk beralih ke proses piawai untuk menjadi lebih pantas, lebih terkawal dan lebih kos efektif," kata Ilg kepada Reuters dalam satu temu bual.

 

Rantau awan di Malaysia akan menjadi yang ketiga Oracle di Asia Tenggara, selepas dua kemudahan sedia ada di Singapura. Ia kini mempunyai 50 wilayah awan awam di 24 negara, menurut laman webnya.

 

Oracle bulan lepas menaikkan unjuran hasil fiskal 2026 dan berkata ia menjangkakan mencecah pendapatan AS$100 bilion pada tahun fiskal 2029, menunjukkan peningkatan permintaan untuk perkhidmatan awannya.

 

Naib Presiden Kanan Oracle untuk Teknologi dan Strategi Pelanggan di Jepun dan Asia Pasifik, Chris Chelliah berkata, Malaysia menyediakan potensi pertumbuhan dan peluang pasaran selanjutnya untuk syarikat itu sebagai sebahagian daripada dorongan pembangunan AI dan pusat data yang lebih luas di Asia Tenggara.

 

Pada tahun lalu, Microsoft telah mengumumkan pelaburan perkhidmatan awan bernilai AS$1.7 bilion di Indonesia, manakala Amazon telah mengumumkan rancangan untuk melabur AS$9 bilion di Singapura dan AS$5 bilion di Thailand.

 

Google semalam mengumumkan pembinaan pusat data bernilai AS$2 bilion di Malaysia, sebahagian daripada pelaburan yang dikatakan akan menyumbang lebih AS$3 bilion kepada ekonomi negara menjelang 2030. - DagangNews.com