STA tuntut bukti, bukan tuduhan tidak berasas terhadap industri perkayuan Sarawak | DagangNews Skip to main content

STA tuntut bukti, bukan tuduhan tidak berasas terhadap industri perkayuan Sarawak

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 28 Okt - Persatuan Kayu-Kayan Sarawak (STA) menuntut bukti daripada Human Rights Watch dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berpangkalan di negeri itu atas tuduhan dibuat terhadap industri perkayuan Sarawak. 

 

Menurut STA, industri perkayuan Sarawak didakwa menebang dan membakar berjuta-juta hektar hutan hujan Sarawak untuk dijadikan ladang kayu dan kelapa sawit bagi memenuhi bekalan pasaran antarabangsa.  

 

Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Kayu-kayan Sarawak (STA), Annie Ting berkata, selain daripada dakwaan penebangan  dalam laporan itu, industri tersebut dituduh mencabul hak Orang Asal.

 

“Kami berpendapat dakwaan ini adalah percubaan terang-terangan untuk mencemarkan reputasi industri yang telah mencapai kemajuan dalam pengurusan hutan lestari (SFM).

 

"Komitmen Sarawak terhadap SFM terbukti melalui dasar mampan yang ketat, usaha pemuliharaan, dan inisiatif penglibatan masyarakat, dengan kerjasama badan antarabangsa termasuk Pertubuhan Kayu Tropika Antarabangsa (ITTO),” katanya dalam satu kenyataan.

 

Berpandukan dasar ini, beliau berkata, industri secara aktif mengamalkan amalan yang diperakui, melaksanakan kaedah penuaian yang bertanggungjawab, dan melabur dalam teknologi yang mampan, menghasilkan banyak Unit Pengurusan Hutan yang diperakui dan pematuhan kepada piawaian antarabangsa.

 

Beliau juga menegaskan, STA sentiasa mengalu-alukan dan menyokong NGO secara konsisten sebagai pemerhati pihak ketiga untuk memantau kesejahteraan industri.

 

“Mengapa Sarawak perlu dilabel sebagai “berisiko tinggi” disebabkan satu insiden terpencil?," katanya. 

 

Beliau juga mempersoalkan sama ada NGO itu telah berdialog dengan kerajaan Sarawak dan STA untuk mengesahkan tuntutan mereka sebelum membuat dakwaan menyeluruh dan melabelkan Sarawak sebagai berisiko tinggi ke atas seluruh industri.

 

Beliau menggesa Kesatuan Eropah (EU) untuk sekurang-kurangnya menjalankan siasatan penuh terhadap dakwaan ini dan menentukan sama ada kebimbangan yang dibangkitkan itu benar-benar mencerminkan industri secara amnya.

 

“Masa depan industri perkayuan Sarawak, dan mata pencarian beribu-ribu orang bergantung kepada keputusan yang seimbang dan adil, bukan didorong oleh kes terpencil.

 

“Industri kayu Sarawak adalah penyumbang penting kepada ekonomi negara dan mata pencarian beribu-ribu orang," katanya. - DagangNews.com