Titijaya Land meterai perjanjian tebus guna tanah seluas 8.4 hektar di Pulau Pinang | DagangNews Skip to main content

Titijaya Land meterai perjanjian tebus guna tanah seluas 8.4 hektar di Pulau Pinang

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Titijaya Land Berhad memeterai perjanjian tebus guna tanah seluas 8.4 hektar bersebelahan tapak pembangunan Bayan Lepas WaterFront di pulau Pulau Pinang.

 

Pemaju hartanah itu berkata,anak syarikatnya, City Meridian Development Sdn. Bhd. menandatangani perjanjian itu bersama Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) milik kerajaan negeri.

 

"Pertimbangan hendaklah terdiri daripada balasan dalam bentuk tanah yang boleh dibangunkan PDC terdiri daripada 55% daripada tanah boleh dibangunkan bersih seluas 3.4 hektar dengan sekurang-kurangnya 50% daripada tanah boleh dibangunkan di pinggir laut," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Anggaran kos penambakan bagi kawasan yang diluluskan ialah RM72.48 juta.

 

Kerja-kerja penambakan akan dimulakan dalam tempoh 12 bulan dari tarikh permulaan perintah kerja dan disiapkan dalam tempoh 36 bulan, dengan syarat City Meridian menyelesaikan penambakan 1.21 hektar kawasan yang diluluskan menjadi sebahagian daripada tanah boleh dibangunkan PDC sebagai fasa pertama.

 

Titijaya berkata, projek tebus guna itu akan "mewujudkan tanah tambahan yang boleh digunakan dan bernilai" di Pulau Pinang, sambil menambah bahawa "gabungan 8.15 hektar sedia ada dan tambahan 8.4 hektar tanah tebus guna akan menjadikan Bayan Lepas WaterFront sebagai hab logistik dan komersial yang besar serta destinasi pilihan. di Pulau Pinang."

 

“Ia dijangka menjadi bahagian penting dalam usaha lebih besar bagi negeri Pulau Pinang dalam menarik dan menyokong lebih banyak pelaburan bernilai tinggi dengan kedekatan strategiknya dengan kemudahan berhampiran, lebuh raya, lapangan terbang dan zon perindustrian bebas, dan pemangkin untuk merangsang tahap seterusnya pembangunan ekonomi di negeri Pulau Pinang,” kata kumpulan itu.

 

Titijaya berkata, projek itu tidak akan memberi sebarang kesan ke atas modal saham terbitannya dan pegangan saham serta tidak mempunyai sebarang kesan ke atas aset bersih, pendapatan dan penggearan bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024. - DagangNews.com