TNB jalin kerjasama dengan Huawei, RHB segerakan peralihan tenaga melalui pendigitalan dan rumusan kewangan hijau | DagangNews Skip to main content

TNB jalin kerjasama dengan Huawei, RHB segerakan peralihan tenaga melalui pendigitalan dan rumusan kewangan hijau

Nik Nazmi Nik Ahmad (empat, kiri) menyaksikan pertukaran dokumen MoU dalam mempercepatkan agenda peralihan tenaga TNB melalui transformasi digital dan membuka potensi perniagaan dalam rumusan tenaga hijau. TNB diwakili Ketua Pegawai Penerangan TNB, Azlan Ahmad (tiga, kiri) manakala Huawei oleh Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Malaysia, Simon Sun (empat, kanan).
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Nov - Tenaga Nasional Berhad (TNB), pembekal rumusan tenaga mampan di Malaysia, mengorak langkah penting dalam komitmennya untuk mendorong Malaysia mencapai Sifar Bersih 2050. 

 

Usaha itu diperkukuhkan melalui kerjasama dengan dua organisasi penting dalam transformasi digital dan rumusan kewangan hijau.

 

Dalam usaha mempercepat peralihan ke tenaga mampan, TNB telah menandatangani dua memorandum persefahaman (MoU). 

 

MoU pertama, bersama Huawei Malaysia, bertujuan untuk membuka potensi rumusan tenaga hijau, manakala MoU kedua, bersama RHB Bank, bertujuan untuk mempercepat penggunaan tenaga boleh baharu (RE) dan rumusan cekap tenaga (EE) dalam kalangan PKS serta individu melalui rumusan kewangan hijau.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Baharin Din berkata, kerjasama itu adalah selaras dengan matlamat strategik yang dinyatakan dalam NETR.

 

"Melalui inisiatif-inisiatif ini, TNB tidak hanya membayangkan masa depan mampan tetapi juga secara aktif membinanya," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Berkenaan dengan kerjasama dengan Huawei, Baharin menekankan, pendigitalan adalah kunci utama bagi peralihan tenaga. 

 

 

tnb

 

 

"Kerjasama dengan Huawei akan mempercepat agenda peralihan tenaga TNB dengan memanfaatkan transformasi digital dan meraih peluang baru dalam rumusan tenaga hijau. 

 

"Ia menyediakan platform bagi TNB untuk memodenkan infrastruktur teknologi maklumat (IT) dan telekomunikasinya dengan memberi tumpuan kepada kelestarian, kecekapan tenaga, dan teknologi komunikasi canggih," katanya.

 

MoU bersama Huawei ditukar secara rasmi semasa Persidangan Peralihan Tenaga 2023 yang dianjurkan Ogos lalu. 

 

Ketua Pegawai Informasi (CIO) TNB, Azlan Ahmad, dan Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Malaysia, Simon Sun bertukar dokumen MoU tersebut di hadapan Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Nik Nazmi Nik Ahmad; Pengerusi TNB, Datuk Abdul Razak Abdul Majid dan Baharin.

 

Dengan kerjasama bersama RHB Bank, TNB berhasrat untuk menawarkan perkhidmatan nasihat teknikal mengenai kecekapan tenaga dan rumusan tenaga boleh baharu, termasuk membekalkan dan memasang sistem solar fotovoltaik (PV) kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS), yang tertumpu kepada pelanggan RHB dan rakan niaga TNB.

 

Kerjasama itu memberi rumusan kepada kos pendahuluan yang menjadi halangan utama kepada PKS dan pemilik rumah yang ingin menikmati fasiliti solar atas bumbung dan EE. RHB Bank akan menyediakan sokongan nasihat dan pembiayaan kewangan untuk memudahkan peralihan itu.

 

Baharin berkata, kerjasama i itu adalah penting dalam mempromosikan amalan perniagaan mampan dan memajukan inisiatif peralihan tenaga. Ia sejajar sepenuhnya dengan aspirasi Sifar Bersih 2050 TNB dan sasaran neutral karbon Malaysia. 

 

Melalui kerjasama ini, TNB akan menyediakan kepakaran teknikal dan membekalkan sistem solar PV, manakala RHB Bank akan menawarkan rumusan kewangan hijau.

 

Dalam bulan yang akan datang, TNB dan RHB Bank akan mengadakan sesi pertemuan bersama pengusaha PKS di bandar-bandar utama di seluruh negara, bermula November 2023. 

 

Sesi-sesi ini akan berfungsi sebagai platform bagi TNB untuk memperkenalkan teknologi dan rumusan cekap tenaga serta sumber tenaga boleh baharu, manakala RHB Bank akan berkongsi pelbagai produk solusi kewangan hijau yang dapat menyokong PKS dalam usaha mereka ke arah amalan perniagaan mampan.

 

Kerjasama penting ini diperkukuh dengan pertukaran dokumen MoU antara Ketua Pegawai Kewangan TNB, Nazmi Othman dan Pengarah Kumpulan Perbankan Komuniti dari RHB Bank, Jeffrey Ng Eow.

 

TNB memulakan perjalanan dwi fungsi dengan memanfaatkan pendigitalan bersama Huawei untuk memudahkan peralihan tenaga yang mampan, serta turut  bekerjasama dengan RHB Bank untuk memperkukuh PKS dan individu dalam penggunaan tenaga boleh baharu dan rumusan tenaga yang cekap. 

 

Kerjasama strategik itu menempatkan TNB di hadapan dalam usaha peralihan dtenagai Malaysia, sejajar dengan matlamat negara. - DagangNews.com