WCT komited bantu masyarakat, pulihara alam sekitar menerusi WCTGives | DagangNews Skip to main content

WCT komited bantu masyarakat, pulihara alam sekitar menerusi WCTGives

Kakitangan WCT bersama NGO bergambar pada program agihan makanan kepada komuniti B40 sempena sambutan Deepavali di PPR Bukit Jalil.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 27 Okt - WCT Holdings Berhad (WCT) hari ini mengumumkan pelancaran 'WCTGives' sebagai ikrar untuk komited kepada program tanggungjawab sosial korporat (CSR) syarikat dan sebagai lanjutan daripada usaha kemampanan kumpulan untuk menyumbang kepada masyarakat dan alam sekitar.

 

WCTGives merangkumi tiga tonggak, iaitu #WeCareTogether, #EducationforAll, dan #AGreenerTomorrow; yang setiap satunya memfokuskan kepada pelbagai program yang bertujuan memperkayakan kehidupan masyarakat, memberi sokongan pendidikan kepada golongan yang kurang berkemampuan, serta memelihara alam sekitar.

 

Timbalan Pengarah Urusan WCT Holdings Berhad, Peter Chow berkata, pihaknya mengakui kepentingan untuk mencapai keseimbangan antara keuntungan dan berbuat baik untuk membawa nilai yang sama kepada perniagaan dan masyarakatnya. 

 

"'WCTGives adalah selaras dengan tujuan Kumpulan untuk 'Membina Komuniti Mampan dan Berkembang' dan mencerminkan komitmen berterusan kami ke arah Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG PBB) melalui program CSR kami yang diperkemas," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Di bawah cadangan baharu itu, WCT akan terus memperuntukkan 0.2% daripada jumlah hasil tahunannya untuk membiayai pelbagai program CSRnya merentas semua bahagian perniagaan. Jumlah sumbangan yang dibuat pada TK2021 untuk tujuan amal berjumlah RM2.8 juta.

 

WCT mulakan inisiatif 'Feed the Needy' sempena sambutan Deepavali

 

Untuk menandakan pelancaran cadangan itu, WCT memulakan inisiatif CSR Kumpulan pertamanya di bawah tonggak komuniti, 'Feed the Needy' sempena sambutan Deepavali. 

 

Kakitangan WCT, bersama-sama sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Women of Will (WOW) untuk mendekati 50 keluarga India komuniti B40 di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Bukit Jalil, dengan mengagihkan 200 paket makanan dan snek berperisa yang disediakan Hotel Premiére, Klang dan Le Méridien Petaling Jaya. 

 

 

wct

 

 

 

wct

 

 

Untuk menambah keceriaan perayaan, Kumpulan juga menyokong usahawan wanita B40 dari Dapur Komuniti WOW melalui pembelian biskut, yang kemudiannya diedarkan kepada keluarga India.

 

Chow berkata, pihaknya memahami nasib masyarakat B40 yang kurang bernasib baik yang mencari sokongan untuk meringankan beban mereka, justeru Festival Cahaya ini, kami ingin mengingati golongan yang kurang bernasib baik dan kami berharap sambutan itu akan lebih meriah dengan sokongan kami,” tambah Chow, yang turut berterima kasih kepada rakan kongsi NGO dan sukarelawan pekerja yang menyertai usaha itu.

 

WCT menyokong komuniti setempat

 

Antara inisiatif sokongan komuniti yang diadakan tahun ini termasuk sumbangan untuk meringankan beban mangsa banjir pada tahun 2021 dengan pengagihan tahunan bubur lambuk, acara berbuka puasa bersama keluarga kurang berkemampuan di Klang, dan sumbangan kepada Persatuan Hakka Daerah Ranau, Sabah.

 

Selain itu, sambutan Ramadan dan Hari Raya, serta sumbangan kepada acara pengumpulan dana tahunan Yayasan Kanser Tunku Laksamana Johor, Laksamana Run. 

 

Inisiatif ini di seluruh bahagian perniagaan Kumpulan adalah sejajar dengan matlamat kemampanan WCT iaitu Meningkatkan Kehidupan dan menyokong SDG PBB dan 10 mengenai Tiada Kemiskinan dan Ketaksamaan Berkurangan.

 

WCT memberi sokongan kepada institusi pendidikan

 

 

wct

 

 

Selain itu, WCT juga giat menyediakan sokongan pendidikan kepada masyarakat setempat di sekeliling pembangunannya. Pada Julai 2022, bahagian Pembangunan Hartanah WCT menyumbangkan RM14,300.00 kepada Sekolah Kebangsaan Seri Indah, OUG KL untuk membiayai aktiviti dan program sekolah di bawah Aktiviti dan Program Pembangunan Kecemerlangan Sekolah bagi tahun 2022/2023. 

 

Sebelum itu, bahagian itu turut menaja 10 meja komputer untuk melengkapkan sekolah dengan makmal komputer yang berfungsi sepenuhnya.

 

WCT komited terhadap perlindungan alam sekitar

 

Secara berasingan, komitmen WCT terhadap perlindungan alam sekitar disokong oleh inisiatif pengasingan sisa jangka panjang Kumpulan, Program Pengurangan Sisa TPA WCT. 

 

Diperkenalkan di pelbagai pejabat WCT pada tahun 2020, program ini bertujuan untuk mewujudkan kesedaran kepada semua pekerja tentang tabiat kitar semula yang baik dan kepentingan pengasingan sisa. 

 

Sehingga kini, program itu telah berjaya mengalihkan 11.08 tan sisa daripada dihantar ke tapak pelupusan sampah. Dengan 10.5 tan kertas dikumpul dan dikitar semula, WCT juga telah menghalang kira-kira 179 pokok daripada ditebang. 

 

Pada masa ini, Kumpulan sedang bekerjasama dengan rakan kongsi rasminya, Yayasan Tzu Chi (Malaysia) untuk memenuhi matlamat kemampanannya iaitu mengurangkan sisa buangan yang dihantar ke tapak pelupusan sebanyak 10% menjelang 2026.

 

Sempena Hari Pembersihan Sedunia 2022 baru-baru ini, WCT turut menyumbang sebanyak RM5,000 kepada NGO untuk menyokong misi alam sekitar dan amalnya.

 

WCT menerima pengiktirafan Anugerah Kelestarian dan CSR Malaysia 2022

 

 

wct

 

 

Pada Ogos 2022, WCT telah dianugerahkan untuk kali kedua Anugerah Syarikat Terbaik di bawah Kategori Kejuruteraan, Pembinaan & Pembangunan Hartanah di Anugerah Kelestarian & CSR Malaysia 2022. 

 

Penghormatan yang ketara itu adalah sebagai pengiktirafan atas penglibatan WCT dalam inisiatif komuniti sepanjang TK2021.

 

Chow berkata, dengan usaha berterusan untuk menyepadukan matlamat pembangunan mampan dalam semua usaha ekonomi, mereka pasti bahawa Kumpulan akan dapat memacu pertumbuhan ekonomi kolektif dan pada masa yang sama membina hubungan bermakna dengan komuniti serta untuk menegakkan pengurusan alam sekitar. 

 

Untuk maklumat lanjut tentang kemampanan WCT, layari https://www.wct.com.my/sustainability/. - DagangNews.com