WTCKL: Industri penganjuran acara perniagaan pemacu utama pertumbuhan KDNK | DagangNews Skip to main content

WTCKL: Industri penganjuran acara perniagaan pemacu utama pertumbuhan KDNK

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Jun - Industri penganjuran acara perniagaan kekal sebagai sektor ekonomi penting di Malaysia dan dilihat sebagai pemacu penting keluaran dalam negara kasar (KDNK) negara pada masa hadapan.

 

Acara dan persidangan perniagaan di negara ini dianggarkan menghasilkan impak ekonomi sebanyak RM42.12 bilion (AS$9.13 bilion) menjelang 2030.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL), Dato’ Sri Dr. Irmohizam Ibrahim berkata, menganjurkan acara perniagaan antarabangsa akan menarik sehingga 5.9 juta delegasi ke Malaysia dalam tempoh tujuh tahun akan datang. Ini akan menghasilkan penciptaan kira-kira 25,833 peluang pekerjaan untuk negara.

 

“Di WTCKL, matlamat kami adalah untuk memudahkan perdagangan dan pertumbuhan ekonomi negara melalui industri Acara Perniagaan (BE), juga dikenali sebagai industri Mesyuarat, Insentif, Konvensyen dan Pameran (MICE) yang berkembang maju, pelbagai rupa dan pelbagai,” kata Irmohizam.


 

Dato’ Sri Dr. Irmohizam Ibrahim
         Dato’ Sri Dr. Irmohizam Ibrahim

 


Beliau memetik kejayaan WTCKL menganjurkan bersama Ekspo Penyelesaian Runcit (Resonex) pada 2022, yang mempamerkan teknologi penyelesaian runcit dan berjaya membantu peserta pameran berhubung dengan pasaran Asia Tenggara.

 

Satu siri acara perniagaan berprofil tinggi yang diadakan di Malaysia baru-baru ini telah membawa lonjakan lebih 30,000 pengunjung acara perniagaan ke negara ini.

 

Sebagai contoh, Persidangan UFI Asia-Pasifik, yang berlangsung di Malaysia buat kali pertama Mac lalu, telah menarik lebih 200 delegasi dari 22 negara. Ini termasuk 150 pelawat antarabangsa dan diterjemahkan kepada RM2.8 juta (AS$626,000) dalam impak ekonomi.

 

Irmohizam berkata bahawa WTCKL terus mencari peluang untuk memupuk perkongsian baharu dan menjana petunjuk, seperti meneroka peluang perdagangan antara Asia dan Afrika semasa Perhimpunan Agung (GA) World Trade Centers Association® (WTCA®) 2023 di Accra, Ghana.

 

Memorandum Persefahaman (MoU) telah ditandatangani antara WTCKL dan WTC Xiamen semasa WTCA GA di Ghana. Melalui MoU ini, kedua-dua pihak berjanji untuk mengutamakan persahabatan, faedah bersama, dan kesaksamaan untuk menggalakkan pertukaran perdagangan dan ekonomi serta kerjasama pelaburan dan teknologi antara kedua-dua organisasi.

 

Acara lima hari itu, yang berlangsung pada 23-27 April, menghimpunkan pemimpin dan ahli rangkaian global lokasi Pusat Dagangan Dunia dan rangkaian perniagaan mereka untuk mendengar pandangan daripada ketua orang kenamaan yang mewakili Ghana, Namibia dan Amerika Syarikat, serta pakar-pakar .

 

Dengan tema "Ke Arah Integrasi Ekonomi Afrika dan Kehadiran Global yang Dipertingkatkan," acara itu memberi tumpuan kepada peluang perniagaan bukan sahaja ke/dari Ghana, tetapi semua negara Afrika.

 

“Mengambil bahagian dalam Perhimpunan Agung WTCA tahun ini di Accra menawarkan faedah yang besar untuk organisasi kami dan untuk perniagaan Malaysia, kerana ia membantu memupuk peluang perdagangan antara Asia dan Afrika,” kata Irmohizam.

 

Beliau menambah bahawa ratifikasi Kawasan Perdagangan Bebas Benua Afrika (AfCFTA) baru-baru ini mewujudkan potensi besar untuk meningkatkan perdagangan dan pelaburan antara kedua-dua wilayah.

 

Duta Besar Republik Ghana ke Malaysia, Florence Buerki Akonor menjelaskan bahawa AfCFTA — yang mewujudkan pasaran benua tunggal dan kawasan perdagangan bebas terbesar di dunia — memberi negara anggota ASEAN akses lebih mudah kepada pasaran kira-kira 1.4 juta orang di Afrika.

 

“Dengan termeterainya Perjanjian Serantau dalam ASEAN seperti Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan Perjanjian serantau dan dua hala yang lain, banyak perkara boleh dilakukan dengan mencari hubungan antara Perjanjian merentas benua ini untuk menghapuskan halangan perdagangan, memudahkan pergerakan bebas, barangan dan manusia, yang akan memberi manfaat besar kepada peningkatan hubungan perdagangan dengan negara-negara ASEAN,” tambahnya.

 

Kedutaan Ghana yang berpangkalan di Kuala Lumpur dijangka menjadi tuan rumah Pusat Penggalakan Pelaburan Ghana (GIPC) pada Oktober tahun ini di Malaysia, Indonesia dan Filipina untuk menggalakkan hubungan perdagangan antara ketiga-tiga hubungan ASEAN ini.

 

“Kesalinghubungan dan interaksi dalam kalangan ahli WTCA di negara yang berbeza, dan pertumbuhan berterusan industri acara perniagaan, telah memberi manfaat yang ketara kepada ekonomi Malaysia. Peristiwa-peristiwa ini, dan perhubungan yang telah berkembang kerananya, telah menyediakan peluang rangkaian dan kerjasama, akses kepada sumber baharu dan perspektif baharu,” kata Irmohizam. - DagangNews.com