Yinson Production melabur dalam Ionada bagi mengurangkan pelepasan karbon operasi FPSO | DagangNews Skip to main content

Yinson Production melabur dalam Ionada bagi mengurangkan pelepasan karbon operasi FPSO

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 7 Dis - Yinson Production Offshore Pte Ltd telah membuat pelaburan strategik dalam Ionada PLC bagi mengurangkan pelepasan karbon daripada operasi unit terapung, pengeluaran, penyimpanan dan pemunggahan (FPSO) syarikat.

 

Ionada ialah sebuah syarikat teknologi iklim global yang komited untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan mewujudkan masa depan yang mampan.

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, unit perniagaan pengeluaran luar pesisir Yinson Holdings Berhad itu berkata ia akan memanfaatkan teknologi penangkapan karbon inovatif Ionada dan potensi nilainya dalam pengurangan pelepasan.

 

Selain itu, teknologi ini memberikan peluang perniagaan baharu untuk menyahkarbon industri yang sukar dihentikan dan memudahkan Kumpulan Yinson menyertai rantaian nilai kredit karbon.

 

Ketua Pegawai Teknikal Yinson Production, Lars Gunnar Vogt berkata pelaburan tersebut merupakan langkah penting ke arah komitmen syarikat untuk mengurangkan jejak karbon. 

 

"Teknologi penangkapan karbon mereka, yang telah menunjukkan potensi untuk mengurangkan pelepasan karbon sebanyak lebih daripada 95%, merupakan komponen utama konsep Zero Emissions FPSO kami. 

 

"Teknologi ini juga akan membuka jalan kepada peluang perniagaan baharu dan penyertaan kami dalam rantaian nilai kredit karbon.

 

"Matlamat kami adalah untuk merevolusikan penangkapan dan penyerapan karbon dalam sektor tenaga, dan perkongsian dengan Ionada ini merupakan peristiwa penting dalam hala tuju tersebut," katanya dalam kenyataan itu.

 

Ionada ialah perintis dalam kawalan pelepasan maritim, membangunkan, mengeluarkan dan memasarkan sistem pembersihan gas ekzos yang mengurangkan pelepasan daripada industri marin dan penjanaan kuasa. 

 

Ia telah membangunkan proses untuk menangkap karbon selepas pembakaran, yang direka bentuk untuk pelepasan dalam industri kecil hingga sederhana, termasuk industri tenaga, marin dan e-bahan api.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Ionada, Edoardo Panziera berkata penggunaan penangkapan karbon untuk pengeluaran hidrokarbon akan memainkan peranan penting dalam mencapai pengurangan pelepasan karbon yang bermakna dan tenaga penyahkarbonan. 

 

"Kami berbesar hati dapat bekerjasama dengan Yinson Production dan percaya pencapaian penting ini akan memudahkan kemajuan bermakna dalam teknologi inovatif kami," tambahnya.  - DagangNews.com