Zeti Akhtar hadir sebagai saksi bicara kes 1MDB di Mahkamah KL | DagangNews Skip to main content

Zeti Akhtar hadir sebagai saksi bicara kes 1MDB di Mahkamah KL

KUALA LUMPUR 26 Julai - Bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dilihat memasuki Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di sini untuk perbicaraan RM2.28 bilion 1Malaysia Development Bhd (1MBD) membabitkan Datuk Seri Najib Razak.

 

Beliau dijangka memberi keterangan terhadap bekas perdana menteri itu sebagai saksi pendakwaan dalam perbicaraan mulai hari ini, menurut laporan The Star.

 

Ketibaan Zeti pada jam 1.55 tengah hari adalah sunyi tanpa sebarang gembar-gembur media dan perbicaraan, yang pada mulanya dijadualkan bermula pada sebelah pagi, akhirnya bermula sekitar jam 3 petang.

 

Dengan memakai gaun panjang berwarna biru tua yang longgar, Zeti ditemani beberapa individu, dipercayai kakitangannya.

 

Bekas ketua perkhidmatan pengurusan kekayaan Bank BSI, Kevin Michael Swampillai, 59, kini berada di barisan hadapan untuk memberi keterangan dalam pemeriksaan balas yang dijalankan oleh peguam utama Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

 

Najib, 70, dibicarakan atas 25 pertuduhan secara keseluruhan: empat kerana salah guna kuasa yang didakwa membawa faedah kewangan kepadanya mencecah RM2.28 bilion; dan 21 untuk pengubahan wang haram yang melibatkan jumlah wang yang sama.  - DagangNews.com