Citaglobal meterai MOU dengan PT Industri Baterai Indonesia bagi pembangunan kilang pembuatan sel bateri dan Sistem Penyimpanan Tenaga Bateri (BESS) | DagangNews Skip to main content

Citaglobal meterai MOU dengan PT Industri Baterai Indonesia bagi pembangunan kilang pembuatan sel bateri dan Sistem Penyimpanan Tenaga Bateri (BESS)

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Jan - Citaglobal Berhad memeterai Memorandum Persefahaman dengan PT Industri Baterai Indonesia or Indonesia Battery Corporation (IBC) bagi pembangunan kilang pembuatan sel bateri dan Sistem Penyimpanan Tenaga Bateri (BESS).

 

Terdapat tiga prinsip utama dalam kerjasama itu merangkumi pembangunan, reka bentuk dan pembinaan kemudahan pengilangan bina pasang siap (turnkey) bersepadu untuk sel bateri, modul dan pembungkusan; pembangunan penyelesaian bersepadu BESS serta pemindahan teknologi dan pengetahuan berkaitan untuk pembangunan kilang bateri dan BESS.

 

Pelaksanaan MOU itu merupakan sesuatu yang positif bagi rancangan strategik dan fokus untuk berkembang dalam ruang tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Buat masa sekarang, pasaran global untuk kenderaan elektrik berkembang secara berterusan pada kadar pertumbuhan tahunan terkompaun sebanyak 21.7%. 

 

Bateri adalah salah satu komponen utama untuk kenderaan elektrik, membentuk kira-kira 35% daripada kos ini pada masa ini.

 

Pengerusi Eksekutif dan Presiden Citaglobal, Tan Sri Dr. Mohamad Norza Zakaria berkata, meningkatkan simpanan bateri adalah penting untuk pembangunan RE sama ada di Malaysia atau Indonesia.

 

"Suruhanjaya Tenaga Malaysia telah memaklumkan hasratnya untuk mengguna pakai sehingga 500 MW teknologi simpanan bateri. Dengan lokasi Malaysia yang strategik untuk potensi tenaga solar yang tinggi, kerajaan kita sangat proaktif dalam memilih kawasan yang sesuai untuk penggunaan tenaga solar, terutamanya untuk Sistem Penyimpanan Tenaga Bateri.

 

"Kami berbesar hati dan mengharapkan kerjasama yang produktif dan membuahkan hasil dengan IBC. Kerjasama ini akan membolehkan kedua-dua pihak memanfaatkan kepakaran masing-masing dan mempercepatkan proses meningkatkan sumber tenaga rendah karbon," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

MOU itu berkuat kuasa serta-merta dari tarikh pelaksanaan dan akan terus berkuat kuasa dalam tempoh satu tahun akan datang.

 

IBC ditubuhkan oleh empat perusahaan milik Indonesia (PT Aneka Tambang Tbk (ANTAM), Industri Perlombongan Indonesia (MIND ID), Perusahaan Listrik Negara (PLN) dan PT Pertamina) dan beribu pejabat di Jakarta dengan visi memaksimumkan sumber asli Indonesia melalui pembangunan kenderaan elektrik bateri dan ekosistem industri bateri di Indonesia.

 

Majlis itu turut disaksikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika melakukan lawatan rasmi pertamanya ke Indonesia.

 

Presiden dan Pengarah IBC, Toto Nugroho berkata,  pihaknya mengalu-alukan kedatangan Citaglobal sebagai rakan kongsi kami untuk meningkatkan daya saing untuk menjadi pemain utama dalam ekosistem bateri dan kenderaan elektrik. 

 

"Di IBC, misi kami adalah untuk menyokong pertumbuhan kenderaan elektrik nasional supaya kami boleh menjadi pangkalan pengeluaran di ASEAN. Kami berharap dapat bekerjasama dengan rakan kongsi global kami dalam mencapai matlamat kami,” katanya. - DagangNews.com