Go Hub Capital terima kelulusan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Go Hub Capital terima kelulusan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Mei – Penyedia penyelesaian teknologi maklumat (IT) pengangkutan, Go Hub Capital Berhad menerima kelulusan daripada Bursa Malaysia Securities Berhad untuk disenaraikan di Pasaran ACE. 

 

Tawaran awam permulaan (IPO) syarikat itu akan melibatkan terbitan awam sebanyak 107.18 juta saham biasa baharu dalam Go Hub.

 

Daripada jumlah itu, 20 juta saham tersedia untuk orang awam Malaysia manakala 12 juta dikhaskan untuk pengarah dan pekerja yang layak dan 75.18 juta ditawarkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur institusi dan terpilih.

 

"IPO ini tidak melibatkan tawaran jualan dan penempatan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri memandangkan syarikat pengendali, NSS IT Solution Sdn Bhd berstatus MSC Malaysia (kini dikenali sebagai Status Digital Malaysia)," kata Go Hub Capital dalam kenyataan hari ini.

 

Menurut Go Hub Capital, perolehan daripada IPO akan diperuntukkan secara strategik untuk meningkatkan dan mengembangkan operasi Syarikat dengan tumpuan utama untuk mengembangkan keupayaan teknikal dan operasi serta menyokong pengembangan kepada segmen pasaran baharu.

 
"UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd (“UOBKH”) ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk Go Hub. 

 

"Kepakaran dan sokongan UOBKH memainkan peranan penting dalam menavigasi kerumitan IPO Go Hub, memastikan penyenaraian yang berjaya yang akan memberi manfaat kepada pihak berkepentingan Syarikat dan menyumbang kepada kejayaan jangka panjang Go Hub," ujar syarikat itu.

 

Sementara itu, Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Go Hub, Tan Cherng Thong berkata, penyenaraian di Pasaran ACE menandakan pencapaian penting untuk Go Hub dalam terus mengembangkan kehadiran dalam pasaran segmen pengangkutan tempatan. 

 

tan
TAN CHERNG THONG

 

"Ini sejajar dengan visi strategik kami untuk meningkatkan sistem pengangkutan awam tempatan kami melalui inovasi berterusan dan penyepaduan lancar pelbagai mod sistem pengangkutan awam dengan matlamat untuk meningkatkan pengalaman berulang-alik harian (dengan kebolehpercayaan, kemudahan dan kecekapan). 

 

"Kami juga berhasrat untuk terus meningkatkan penawaran penyelesaian kami dan memberikan nilai yang lebih besar kepada pemegang kepentingan kami,” jelas beliau.

 

hub


 

Ketua Pegawai Eksekutif UOB Kay Hian Securities (M) Sdn Bhd, David Lim berkata, ketika ini adalah masa yang sesuai untuk Go Hub Capital memanfaatkan pasaran IPO untuk mengumpul dana. 

 

"Kami teruja menyokong Go Hub dalam cita-cita pertumbuhannya yang telah menunjukkan perkembangan luar biasa dan komited terhadap inovasi untuk merevolusikan sistem pengangkutan awam tempatan.

 

"Memandangkan rekod prestasinya yang mantap dan terbukti serta pengetahuan teknikal, kami amat percaya bahawa Go Hub bersedia untuk berkembang dan mengembangkan lagi jejaknya dalam rangkaian pengangkutan awam. 

 

"IPO ini merupakan peristiwa penting yang menandakan trajektori ke hadapan yang menjanjikan untuk Go Hub kerana dana yang diperoleh daripada IPO akan digunakan terutamanya untuk meletakkan asas yang kukuh untuk pengembangan perniagaan Go Hub selanjutnya," katanya.- DagangNews.com