IOI Properties lancarkan Taman Perindustrian GDV RM1.5 bilion di Banting pada 2Q2025  | DagangNews Skip to main content

IOI Properties lancarkan Taman Perindustrian GDV RM1.5 bilion di Banting pada 2Q2025 

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 13 Sept - IOI Properties Group Bhd dijangka melancarkan Taman Perindustrian IOI @ Banting dengan nilai pembangunan kasar (GDV) lebih RM1.5 bilion pada suku kedua tahun depan (2Q2025), kata Ketua Pegawai Operasi Kumpulan, Teh Chin Guan.

 

Beliau berkata, taman perindustrian itu akan dibangunkan di atas 130.31 hektar tanah dan akan membina 53 kluster, berkembar, unit kilang banglo dan petak tanah seluas 28.33 hektar untuk dijual semasa fasa pertama.

 

Syarikat itu memberi tumpuan 'intensif' pada infrastruktur seperti jalan dan sistem perparitan pada masa ini kerana ia ingin menunjukkan kepada pelabur projek yang menyerupai taman perindustrian menjelang tahun depan dan bukannya hutan mentah atau tanah ladang, kata Teh. 

 

Siri tersebut terdiri daripada Taman Perindustrian IOI @ Banting di Selangor, Taman Perindustrian IOI @ Iskandar Malaysia di Johor dan satu lagi akan datang di Melaka. Ia bertepatan dengan penjenamaan semula dan pengembangan iSynergy @ Kulai. 

 

Teh berkata, syarikat itu sedang melihat potensi hasil sekurang-kurangnya 20% setahun daripada portfolio perindustriannya dalam beberapa tahun akan datang.

 

“Pendapatan tahunan kami adalah sekitar RM2 bilion, jadi kami menganggarkan kira-kira RM400 juta setiap tahun untuk beberapa tahun akan datang.

 

"Taman perindustrian Melaka akan dilancarkan pada 4Q2025, ia masih dalam perancangan. Kami mempunyai kira-kira 323.75 hektar tanah dan sedang mengukir 80.94 hektar tanah awal bagi projek itu," jelasnya.

 

Teh berkata, Taman Perindustrian Melaka akan berfungsi berbeza sedikit berbanding Johor dan Selangor kerana negeri itu terletak di tengah-tengah antara Selangor dan Johor.

 

"Ia akan berfungsi sebagai gudang, logistik dan dapur pusat makanan dan minuman. Dalam sehari, barang boleh dihantar ke utara dan selatan dalam tempoh dua jam,” katanya.

 

Kumpulan itu merancang membina dua lagi taman perindustrian dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang di Bahau, Negeri Sembilan dan Segamat, Johor.

 

Menghadiri majlis itu ialah Pengarah bahagian pelaburan domestik Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia, Sukri Abu Bakar; Pengarah bahagian pembangunan pelaburan Invest Selangor, Nik Izuddin Nik Mohd Yusof dan Pengurus Invest Johor, James Tan Wei Jie.

 

IOI Properties mencatatkan kenaikan 48% dalam keuntungan bersih kepada RM2.06 bilion pada FY2024 daripada RM1.37 bilion setahun lalu. Hasil pula meningkat 13.4% kepada RM2.94 bilion daripada RM2.59 bilion.- DagangNews.com