ITMAX diramal berpeluang catat pertumbuhan positif menerusi kontrak pemasangan CCTV di Johor, Pulau Pinang - UOB Kay Hian | DagangNews Skip to main content

ITMAX diramal berpeluang catat pertumbuhan positif menerusi kontrak pemasangan CCTV di Johor, Pulau Pinang - UOB Kay Hian

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Ogos - ITMAX System Bhd diramal berpeluang mencatatkan pertumbuhan positif menerusi kontrak pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di Johor dan Pulau Pinang kerana pasarannya masih banyak belum diterokai berbanding Kuala Lumpur. 

 

UOB Kay Hian Research berkata, kumpulan itu baru sahaja mendapat kontrak bernilai RM373.2 juta bagi menyediakan perkhidmatan CCTV di Johor.

 

“Rumusan bandar pintar ITMAX akan digunakan di seluruh negeri Johor, yang mempunyai 16 majlis tempatan. Ini memberikan banyak peluang bagi syarikat untuk berkembang,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Pada September 2023, anak syarikat ITMAX iaitu Southmax, menerima kontrak bernilai RM105.3 juta selama 15 tahun dari Majlis Bandaraya Johor Baru (MBJB) untuk perkhidmatan langganan CCTV. Ini adalah langkah pertama syarikat untuk masuk ke pasaran baharu di luar Kuala Lumpur.

 

Katanya, ITMAX kemudiannya menerima tiga kontrak dari majlis-majlis bandar Iskandar Puteri, Pasir Gudang, dan Kulai. Selain Johor, ITMAX kini juga beroperasi di Pulau Pinang dengan kontrak untuk menyediakan 48 CCTV, bernilai RM3.2 juta selama enam tahun.

 

“Pengurusan menjangka Pulau Pinang dan Johor masing-masing memerlukan sekurang-kurangnya 10,000 CCTV, yang menunjukkan peluang besar untuk ITMAX di kawasan ini,” katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu baru-baru ini memenangi kontrak dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi pemasangan tambahan 5,000 unit CCTV, bernilai RM539.5 juta, menjadikan jumlah CCTV di Kuala Lumpur sebanyak 10,000, mendekati sasaran 20,000 CCTV.

 

Kontrak itu berjalan selama 10 tahun, dengan satu tahun untuk pemasangan dan sembilan tahun untuk perkhidmatan langganan.

 

"Dengan pendapatan sekitar RM60 juta setahun dari kontrak ini, masa yang diperlukan untuk mendapat kembali modal akan berkurang kepada hanya setahun setengah, berbanding dua hingga tiga tahun sebelum ini," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran RM4.10 sesaham. - DagangNews.com