Ke arah Malaysia Lestari: Peranan bangunan dalam memacu Peralihan Tenaga | DagangNews Skip to main content

Ke arah Malaysia Lestari: Peranan bangunan dalam memacu Peralihan Tenaga

Oleh Eugene Quah, Presiden Negara Malaysia, Schneider Electric

PADA Ogos 2023, kerajaan Malaysia menekankan komitmennya terhadap ekonomi rendah karbon dengan mengeluarkan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR).

 

Pelan hala tuju ini menetapkan sasaran bercita-cita tinggi untuk masa depan yang lebih bersih, termasuk meningkatkan penembusan kenderaan elektrik (EV) dan mewujudkan 10,000 stesen pengecas awam menjelang 2025.

 

Untuk peralihan tenaga yang lancar dan menyokong komitmen Malaysia terhadap penggunaan EV, ia memerlukan penyertaan daripada sektor seperti pengeluar automotif , pembekal tenaga dan penyedia teknologi.

 

Sektor bangunan yang terkenal dengan sumbangan pelepasan gas rumah hijau (GHG) yang ketara, juga harus memainkan peranan penting.

 

 

Eugene Quah
                  Eugene Quah

 

 

Program Alam Sekitar PBB (UNEP) mendedahkan sektor bangunan dan pembinaan telah menyaksikan peningkatan semula dalam penggunaan tenaga dan pelepasan CO2 ke tahap rekod berikutan pandemik COVID-19.

 

Pada tahun 2021, sektor ini mewakili lebih daripada 34% daripada permintaan tenaga global dan kira-kira 37% daripada tenaga dan pelepasan CO2 berkaitan proses, menurut Laporan Status Global 2022 untuk Bangunan dan Pembinaan yang dikeluarkan semasa COP27 di Mesir.

 

Peluang & Cabaran untuk Sektor Bangunan

Menyepadukan infrastruktur pengecasan EV ke dalam pembangunan baharu dan memasang semula bangunan sedia ada dengan stesen pengecasan bukan sahaja memudahkan akses meluas kepada kenderaan elektrik tetapi juga membantu mengurangkan jejak GHG sektor itu.

 

Pendekatan dwi cara ini menekankan potensi sektor untuk memacu penyelesaian mobiliti mampan sambil mengurangkan kesan alam sekitarnya. Malah, dijangkakan kira-kira 90% pengecas EV akan dipasang dalam tetapan peribadi menjelang 2040, termasuk bangunan kediaman, komersial dan perindustrian.

 

Unjuran ini menyerlahkan lagi peranan kritikal pengurusan tenaga yang cekap dalam bangunan, memandangkan lonjakan yang dijangkakan dalam permintaan tenaga yang mengiringi pemasangan pengecas EV.

 

Walau bagaimanapun, cabarannya terletak pada bangunan lama di Malaysia, yang sering mengandungi sistem lapuk dan menghadapi batasan infrastruktur. Bangunan-bangunan ini memerlukan peningkatan elektrik yang ketara, yang seterusnya membawa kepada peningkatan penggunaan tenaga.

 

Pengukuhan semula bangunan usang dengan stesen pengecas EV seterusnya mengakibatkan kos penyelenggaraan meningkat dan memerlukan pelaburan yang besar dalam meningkatkan infrastruktur.

 

 

parafrasa

 

 

Ini menekankan kerumitan dan implikasi kewangan untuk memodenkan bangunan untuk menyokong matlamat mobiliti hijau, menekankan keperluan untuk usaha kerjasama merentas sektor.

 

Teknologi juga memainkan peranan penting dalam mengatasi cabaran yang berkaitan dengan pengubahsuaian, menjadikannya komponen penting dalam mencapai matlamat pemodenan untuk bangunan.

 

Pendigitalan diperlukan untuk Penggunaan Penyelesaian Mobiliti Hijau

Pendigitalan mentakrifkan semula cara bangunan direka bentuk, dibina dan dikendalikan untuk menampung permintaan yang semakin meningkat untuk pilihan pengangkutan mampan, terutamanya kenderaan elektrik (EV).

 

Dengan memanfaatkan teknologi digital untuk mengoptimumkan reka bentuk bangunan, amalan pembinaan dan strategi operasi bangunan, pihak berkepentingan boleh mencipta persekitaran kalis masa hadapan yang menyokong penggunaan EV yang meluas.

 

Sistem pengurusan tenaga dan teknologi pengecasan EV, yang dicontohkan oleh penyelesaian daripada syarikat seperti Schneider Electric, memainkan peranan dalam transformasi ini.

 

Teknologi ini membolehkan penyepaduan infrastruktur pengecasan EV ke dalam bangunan sedia ada, meningkatkan kecekapan tenaga dan kemampanan. Sistem pengurusan tenaga memantau dan mengoptimumkan penggunaan tenaga, memastikan pengecasan EV tidak membebankan grid elektrik bangunan.

 

Teknologi pengecasan pintar boleh menjadualkan dan mengurus sesi pengecasan, meminimumkan tempoh permintaan puncak. Ini menyumbang kepada keseluruhan kelestarian bangunan dengan mengurangkan kesan karbon dan kos operasi.

 

Selain memenuhi keperluan pemandu untuk kemudahan dan penjimatan masa, penyelesaian ini juga membantu pemilik bangunan dan pengurusan meningkatkan daya tarikan lokasi mereka untuk bekerja dan tinggal serta mengurangkan tekanan pada membina sistem elektrik dengan menampung peningkatan permintaan tenaga dengan sumber tenaga boleh diperbaharui, menyumbang kepada pembinaan kelestarian.

 

 

parafrasa

 

 

Melalui pendigitalan, terdapat potensi untuk bangunan di Malaysia diubah menjadi hab dinamik yang menyokong matlamat mobiliti hijau sambil meningkatkan kecekapan operasi.

 

Kerjasama adalah kunci untuk Malaysia yang mampan

Walau bagaimanapun, terdapat jurang yang wujud antara keperluan teknologi yang semakin meningkat dan kemahiran digital semasa tenaga kerja Malaysia.

 

Ini telah mendorong perniagaan untuk mencari penasihat dan rakan kongsi yang dipercayai secara aktif untuk membantu menavigasi laluan ke arah kemampanan dan memenuhi objektif negara.

 

Dalam konteks ini, Schneider Electric boleh menjadi rakan kongsi strategik untuk pihak berkepentingan, termasuk pemilik dan pengurusan bangunan. Dengan rangkaian sumber yang komprehensif, alatan digital, webinar dan latihan, kami membolehkan perniagaan mengurus pelbagai ruang dengan berkesan, daripada rumah dan bangunan kepada pusat data dan infrastruktur, dengan itu merapatkan jurang dan memupuk masa depan yang mampan.

 

Kemampanan adalah lebih daripada sekadar mengurangkan pelepasan karbon. Peralihan ini bukan semata-mata mengenai penggunaan EV; ia melibatkan mengubah bangunan menjadi ruang yang lebih cekap tenaga dan mampan.

 

Selaras dengan ini, Schneider Electric dan JusEV memeterai perjanjian pada April untuk memasang lebih 100 pengecas, 10% daripadanya akan menjadi pengecas pantas DC, di kedua-dua bangunan persendirian dan komersil menjelang 2024.

 

 

parafrasa

 

 

Inisiatif ini merupakan satu langkah penting ke arah mengembangkan EV infrastruktur di seluruh Malaysia dan membantu bangunan mengurus penggunaan tenaga mereka dengan berkesan.

 

Sambil kita memacu ke arah masa depan yang lebih hijau, mari kita ingat bahawa setiap perjalanan bermula dengan satu langkah. Bagi Malaysia, langkah itu adalah mobiliti hijau. - DagangNews.com