Kenaikan cukai dan pengurangan subsidi timbul tanda tanya, kerajaan wajar pertimbang fiskal alternatif - Mahathir | DagangNews Skip to main content

Kenaikan cukai dan pengurangan subsidi timbul tanda tanya, kerajaan wajar pertimbang fiskal alternatif - Mahathir

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 Dis - Rancangan terbaru Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menaikkan cukai dan mengurangkan subsidi masih menjadi tanda tanya berikutan ia bertentangan dengan dasar fiskal kerajaan.

 

Ketua Penerangan Perikatan Nasional Wilayah Persekutuan, Mahathir Mohd Rais berkata, justeru, dalam konteks rancangan terbaru itu, Anwar wajar mempertimbangkan pendekatan fiskal alternatif yang menarik, memandangkan kedudukan Malaysia sebagai pemain utama dalam pasaran tenaga global.

 

Beliau berkata, sebagai pengeluar minyak kedua terbesar di Asia Tenggara dan pengeluar gas asli cecair (LNG) yang penting, dengan simpanan yang banyak terletak di luar pesisir dekat Kelantan, Terengganu, Sarawak, dan Sabah, Malaysia berada dalam posisi unik. 

 

"Senario ini menimbulkan soalan penting. Mengapa kita tidak menggunakan kekayaan minyak dan gas kita untuk manfaat rakyat, terutamanya dalam konteks pengurangan subsidi yang dicadangkan?," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini. 

 

Menurut Mahathir, cadangan untuk menghapuskan cukai pendapatan bagi individu yang berpendapatan bawah RM150,000 boleh meningkatkan kuasa beli rakyat secara signifikan. 

 

Dasar itu katanya, yang sangat menguntungkan bagi pendapatan kelas menengah dan rendah, boleh mengimbangi impak kewangan penghapusan subsidi, meningkatkan keupayaan mereka untuk membelanjakan dan melabur. 

 

"Peningkatan kuasa beli rakyat boleh menyebabkan lonjakan dalam perbelanjaan pengguna, bertindak sebagai katalis untuk pertumbuhan ekonomi dan kestabilan," katanya.

 

 

Bersatu
Mahathir Mohd Rais

 

 

Beliau berkata, bagaimanapun pelaksanaan cadangan tersebut di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH)-Barisan Nasional (BN) Anwar masih menjadi topik perbincangan. 

 

"Kecenderungan kerajaan mengencangkan dasar fiskal melalui peningkatan cukai dan pengurangan subsidi bertentangan dengan cadangan alternatif ini. Isu kritikal adalah sama ada kerajaan PH-BN bersedia untuk mengubah dasar fiskalnya untuk memanfaatkan kekayaan sumber semula jadi negara untuk pemberdayaan ekonomi rakyat secara lebih meluas.

 

"Selain berpotensi meningkatkan kuasa beli rakyat, cadangan ini juga meminta pengurusan hasil minyak dan gas serta pengubahsuaian strategik sistem subsidi yang teliti. Tujuannya adalah untuk memastikan bahawa rakyat, terutama yang paling terkesan, tidak terjejas buruk oleh pengurangan subsidi, mengekalkan keseimbangan antara kestabilan fiskal dan kesejahteraan penduduk," katanya.

 

Katanya, kesimpulannya, alternatif itu kepada rancangan fiskal semasa menyajikan peluang yang menarik bagi negara. 

 

"Disokong oleh kedudukan kukuh Malaysia dalam sektor tenaga, ia mencabar kerajaan untuk mengadaptasi sebuah pendekatan yang tidak hanya mencari pertumbuhan ekonomi tetapi juga dilakukan dengan cara yang adil, inklusif, dan menyokong kuasa beli rakyat," katanya.

 

Katanya, sama ada pentadbiran Anwar akan mempertimbangkan pendekatan transformasi itu, yang menjanjikan untuk menentukan semula prospek ekonomi rakyat, ia adalah pertimbangan dan perdebatan penting. - DagangNews.com