Kenanga Research unjur KDNK berkembang 5% pada 2024 disokong permintaan domestik mampan | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research unjur KDNK berkembang 5% pada 2024 disokong permintaan domestik mampan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Sept - Kenanga Research mengekalkan unjuran pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 5% pada tahun ini disokong oleh permintaan domestik yang mampan.

 

Bagaimanapun, mereka menjangkakan ia akan menyederhana kepada 4.8% pada tahun hadaoan disebabkan kesan asas yang tinggi dan apabila aktiviti ekonomi kembali normal.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan ramalan jualan perdagangan pengedarannya, berikutan semakan baru-baru ini dan jangkaan terhadap perbelanjaan domestik yang mampan dalam beberapa bulan akan datang.

 

"Pertumbuhan jualan sehingga kini berada pada 6.0% (Jan hingga Jun: 5.9%), sepadan dengan sasaran semasa kami.

 

"Walaupun terdapat ruang untuk pengembangan selanjutnya, terutamanya disebabkan oleh perbelanjaan musim perayaan yang lebih tinggi menjelang akhir tahun dan kesan positif pengeluaran Akaun 3 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kami mengekalkan prospek kami buat masa ini disebabkan risiko penurunan terutamanya daripada faktor luaran," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Jualan Perdagangan Borong & Runcit naik 6.7 peratus pada Julai 2024 - DOSM

 

Terdahulu, perdagangan borong juga bertumbuh 5.5% untuk merekodkan RM66.6 bilion, diikuti oleh kenderaan bermotor dengan peningkatan 12.2% untuk mencapai RM19.0 bilion.

 

Bagi perbandingan bulanan, perdagangan borong dan runcit kembali positif 2.1%, disokong oleh kenderaan bermotor yang meningkat 11.6%.

 

Pertumbuhan 6.4% tahun ke tahun bagi perdagangan runcit disumbangkan oleh jualan runcit di kedai bukan pengkhususan yang tumbuh 7.7% untuk mencapai RM24.4 bilion manakala pertumbuhan tahun ke tahun subsektor perdagangan borong disokong oleh jualan borong jentera, peralatan dan bekalan yang meningkat 10.2 peratus kepada RM5.4 bilion.

 

Firma penyelidikan itu berkata,kenderaan bermotor mencatatkan pertumbuhan lebih tinggi berikutan peningkatan jualan unit (71,700 unit; Jun: 58,000), dengan jualan keseluruhan kenderaan bermotor melantun semula secara mendadak (14%; Jun: -3.4%) dalam nilai syarat. 

 

Pertumbuhan itu juga dirangsang oleh sedikit pengembangan dalam penyelenggaraan & pembaikan (10.5%; Jun: 10.0%) dan alat ganti & aksesori yang lebih tinggi (9.6%; Jun: 9.2%). Ketiga-tiga subsektor ini menyumbang 1.4 ppts (Jun: 0.3 ppts) kepada pertumbuhan keseluruhan.

 

Katanya, perkembangan perdagangan borong didorong oleh pengembangan dalam jualan barangan isi rumah (8.2%; Jun: 5.6%), diikuti oleh makanan, minuman & tembakau (8.1%; Jun: 6.7%) dan mesin , peralatan dan bekalan (10.2%; Jun: 2.4%), yang ketiga-tiganya digabungkan menyumbang 1.8 ppts (Jun: 1.2 ppts) kepada pertumbuhan keseluruhan.

 

"Perdagangan runcit mencatatkan pertumbuhan sederhana kepada paras terendah dalam tiga bulan, disebabkan oleh pertumbuhan yang lebih perlahan dalam kedai bukan khusus (7.7%; Jun: 8.8%).

 

"Ia diikuti oleh kelembapan mendadak dalam barangan lain dalam kedai khusus (6.6%; Jun: 12.6%) dan peralatan isi rumah lain di kedai khusus (4.6%; Jun: 7.3%). Sumbangan ketiga-tiga subsektor ini kepada pertumbuhan keseluruhan jatuh kepada 1.9 ppts (Jun: 2.5 ppts)," katanya.- DagangNews.com