Krisis Pendidikan Awal: Mewujudkan permulaan lebih cerah untuk generasi akan datang | DagangNews Skip to main content

Krisis Pendidikan Awal: Mewujudkan permulaan lebih cerah untuk generasi akan datang

Oleh Simon Tee, Ketua Pegawai Eksekutif Eduwis Education

PENGENALAN kanak-kanak ke sekolah harus sentiasa menjadi masa yang menarik, penuh dengan jangkaan dan rasa ingin tahu.

 

Walau bagaimanapun, 24% kanak-kanak Malaysia tidak mempunyai kemahiran kesediaan sekolah apabila mereka memulakan langkah pertama mereka ke pendidikan rendah. Ia lebih mendukacitakan apabila 61% daripada kanak-kanak tersebut, yang berasal daripada keluarga berpendapatan rendah, gagal mencapai tahap penguasaan membaca yang mencukupi walaupun sehingga umur 11 tahun.

 

Jadi, adakah anak-anak kita cukup bersedia untuk hari pertama persekolahan yang mengubah hidup? Adakah mereka dapat berkomunikasi dengan rakan sebaya dan guru serta menyerap pengetahuan dan kemahiran baharu? Soalan-soalan ini amat membebankan fikiran ibu bapa masa kini.

 

Angka-angka ini bukan sekadar statistik untuk dianalisis – ia mewakili banyak kehidupan muda dengan potensi yang tidak terbatas jika diberi permulaan yang adil dan peluang yang betul untuk pertumbuhan.

 

Ketaksamaan Geografi dalam Akses Prasekolah

Di Malaysia, terdapat jurang perbezaan yang berterusan dalam akses pendidikan antara bandar dan luar bandar. Pusat bandar seperti Kuala Lumpur, umumnya mempunyai infrastruktur dan prasekolah yang lebih baik di kawasan perniagaan dan kediaman.

 

Sebaliknya, kanak-kanak luar bandar sering melakukan perjalanan jauh untuk menghadiri sekolah, dan kadangkala prasekolah tidak tersedia sepenuhnya, meletakkan mereka pada kelemahan yang ketara.

 

Sementara itu, keadaan tidak berjalan lancar di kawasan bandar seperti yang disangkakan.

 

 

parafrasa

 

 

Walaupun mempunyai akses ke pelbagai prasekolah - swasta dan awam - keluarga sering bergelut dengan peningkatan kos yang berkaitan dengan pendidikan awal kanak-kanak.

 

Daripada bahan kepada yuran, kos ini boleh ditambah dengan cepat menjadi pelaburan bulanan yang mengejutkan.

 

Sebagai contoh, Prasekolah Eduwis di seluruh Malaysia menyediakan 8 kategori yuran yang berbeza untuk menampung pelbagai pasaran, sama ada di kawasan bandar atau luar bandar.

 

Dengan cara ini, semua kanak-kanak akan mendapat manfaat daripada mendapat akses kepada program dan pendekatan pembelajaran berkualiti tinggi yang sama.

 

Menubuhkan Lebih Banyak Prasekolah Berkualiti Seluruh Negara

Walau bagaimanapun, tanpa mengira lokasi atau status sosioekonomi, setiap kanak-kanak mempunyai hak untuk mendapat pendidikan awal yang sewajarnya.

 

Menurut Bajet 2024, Malaysia telah memperuntukkan RM58.7 bilion untuk pelbagai peningkatan dalam sektor pendidikan dan sebahagian daripada jumlah ini akan digunakan untuk membina prasekolah baharu di seluruh negara.

 

 

parafrasa

 

 

Menubuhkan lebih banyak prasekolah, terutamanya di kawasan pinggir bandar dan luar bandar adalah penting.

 

Kebolehcapaian adalah langkah pertama ke arah menyediakan peluang pendidikan dan akademik yang lebih baik untuk kanak-kanak dari semua latar belakang.

 

Pada masa yang sama, prasekolah sedia ada juga perlu dinaik taraf bagi menyediakan persekitaran pembelajaran yang lebih selamat dan kondusif.

 

Memetik Bajet 2024, RM1.9 bilion akan diperuntukkan untuk misi ini termasuk menambah baik infrastruktur, menyediakan bahan pendidikan moden, dan memastikan kemudahan asas seperti air bersih dan sanitasi.

 

Memperkasakan Profesional Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak

Guru prasekolah mempunyai salah satu tanggungjawab terbesar dalam membentuk generasi akan datang. Mereka diamanahkan untuk membina persekitaran yang selamat dan memperkayakan untuk kanak-kanak mengembangkan kemahiran hidup yang penting.

 

Dengan menyediakan program latihan untuk profesional penjagaan dan pendidikan awal kanak-kanak (ECCE), prasekolah boleh memastikan semua guru dan penjaga dilengkapi dengan baik untuk menjalankan ruang yang memupuk dan merangsang.

 

Pada masa yang sama, menjalankan sistem yang betul untuk jaminan kualiti dan akreditasi prasekolah, awam dan swasta, boleh membantu mengekalkan standard pendidikan yang lebih tinggi.

 

 

parafrasa

 

 

Menangani ketaksamaan dalam akses pendidikan prasekolah di Malaysia memerlukan pendekatan pelbagai aspek yang mengambil kira cabaran unik yang dihadapi oleh semua keluarga. Sistem prasekolah yang holistik dan bersepadu harus diperluaskan seperti yang ditunjukkan oleh Eduwis.

 

Dalam usaha untuk menggalakkan kebolehcapaian untuk semua kanak-kanak, Eduwis kini sedang berusaha untuk membuka 20 lagi prasekolah di seluruh Malaysia menjelang 2024.

 

Selain itu, dengan memperkasa profesional ECCE, dan menyediakan jaminan kualiti yang sewajarnya, Malaysia boleh mewujudkan sistem pendidikan awal kanak-kanak yang lebih saksama dan berkesan.

 

Setiap kanak-kanak berhak mendapat peluang untuk berkembang maju. Sudah tiba masanya kita merapatkan jurang dan memastikan semua kanak-kanak Malaysia, tidak kira di mana mereka tinggal atau pendapatan keluarga mereka, berpeluang memulakan perjalanan pendidikan mereka di tanah yang kukuh. - DagangNews.com