Kumpulan Airasia sasar September 2024 disenaraikan di Bursa Malaysia - Tony Fernandes | DagangNews Skip to main content

Kumpulan Airasia sasar September 2024 disenaraikan di Bursa Malaysia - Tony Fernandes

KUALA LUMPUR 26 April - Kumpulan AirAsia Sdn Bhd (AAG) bakal disenaraikan di Bursa Malaysia pada September, mengambil alih status penyenaraian AirAsia X Bhd, kata ketua pegawai eksekutif Capital A Bhd Tan Sri Tony Fernandes.

 

Menurut beliau, AAG ialah syarikat penerbangan gabungan di bawah AirAsia Aviation Group Ltd (AAAGL), terdiri daripada anak syarikat AirAsia di Thailand, Indonesia, Filipina dan tidak lama lagi Kemboja bersama-sama, dengan AirAsia Bhd (AAB) yang mengendalikan operasi di Malaysia.

 

"Penggabungan itu adalah untuk menyelaraskan operasi yang bertujuan menjadi syarikat penerbangan tambang rendah terbesar di Asia dengan strategi 'One Airline' yang ditetapkan untuk mengubah wajah perjalanan kos rendah global," katanya semasa majlis pertukaran penjualan saham bersyarat dan perjanjian pembelian antara Capital A dan AAG, hari ini.

 

 

Tan Sri Tony Fernandes
                        Tan Sri Tony Fernandes

 

 

Fernandes berkata beliau percaya langkah itu akan membuka jalan kepada Capital A untuk keluar daripada status PN17 selepas pelupusan anak syarikat milik penuhnya - AAAGL dan AAB.

 

“Jadi perkara pertama ialah menyiapkan pekeliling untuk transaksi ini yang saya harap akan dilakukan dalam masa dua minggu. Kemudian kita perlu menyerahkannya kepada Bursa Malaysia untuk kelulusan yang saya harap dapat dilakukan dengan cepat.

 

“Kemudian kami mempunyai 21 hari untuk memanggil mesyuarat agung luar biasa daripada kedua-dua syarikat untuk meluluskan transaksi ini. Jadi apabila itu selesai, kita perlu mendapatkan kos untuk meluluskannya untuk pengurangan modal, baru kita boleh senaraikan,” katanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Capital A jual saham AirAsia Aviation Group, AirAsia bernilai RM6.8 bilion

 

Selepas pelupusan, beliau berkata Capital A akan mengekalkan empat perniagaan teras, termasuk Capital A Aviation Services, Teleport, MOVE Digital dan Capital A International.

 

Beliau berkata Kumpulan AirAsia akan mengoptimumkan keuntungan mereka dengan model armada yang cekap, dengan syarikat itu meningkatkan model A320s dan mengecilkan saiz A330s kepada model A321 Neo.

 

Capital A mengumumkan kepada bursa saham semalam ia telah memeterai perjanjian jual beli saham bersyarat dengan AAG untuk melupuskan 100 peratus kepentingan ekuitinya dalam AAAGL dan AAB pada harga RM6.8 bilion.

 

Capital A juga mengumumkan cadangan pengagihan saham biasa baharu dalam AAG untuk diterima sebagai saham pertimbangan bagi cadangan pelupusan AAAGL kira-kira RM2.20 bilion kepada pemegang saham berhak kumpulan itu. - DagangNews.com