Mengatasi kenaikan kos hidup bagi Golongan Muda dalam kelembapan ekonomi: Manfaat insurans berdasarkan penggunaan | DagangNews Skip to main content

Mengatasi kenaikan kos hidup bagi Golongan Muda dalam kelembapan ekonomi: Manfaat insurans berdasarkan penggunaan

Oleh Joshua Yong, Ketua Tan Chong Insure

DALAM ekonomi yang tidak menentu hari ini, ramai golongan muda yang baru memulakan kerjaya semakin bimbang tentang keadaan keselamatan kewangan masa depan mereka.

 

Menurut laporan Deloitte, 30% Generasi Z (Gen Z) dan 32% milenial merasa tidak selamat dari segi kewangan, dengan lebih separuh daripada kedua-dua kumpulan hidup dari gaji ke gaji.

 

Dengan 64% Gen Z Malaysia bimbang tentang dana kecemasan dan simpanan, dan 65% milenial Malaysia meneliti keputusan kewangan mereka untuk ketahanan fiskal jangka panjang.

 

Jelas bahawa generasi ini berminat untuk meningkatkan literasi dan ketahanan kewangan mereka melalui pelbagai saluran yang mungkin.

 

Menurut Kajian Kesihatan Kewangan Gen Z baru-baru ini, 35% responden telah menangguhkan pembelian besar seperti kereta untuk meningkatkan simpanan mereka.

 

 

parafrasa

 

 

Walaupun penggunaan pengangkutan awam, populariti perkhidmatan e-hailing, dan penyewaan kereta jangka pendek semakin meningkat, Malaysia masih merupakan negara yang memberi tumpuan kepada pemilikan kereta dari perspektif infrastruktur, dengan 73% responden kajian masih meletakkan pembelian kereta sebagai antara 3 keutamaan utama mereka.

 

Dengan ini, bagaimana Gen Z dan milenial tempatan boleh mengimbangi keperluan memiliki kereta dengan kestabilan kewangan?

 

Mungkin, di sinilah insurans berdasarkan penggunaan boleh menjadi lebih maju.

 

Insurans berdasarkan penggunaan (UBI) adalah pilihan insurans kereta yang lebih canggih.

 

Walaupun insurans kereta tradisional mengira premium berdasarkan faktor seperti nilai pasaran kereta, tahun pembuatan, rekod pemanduan, atau jenis insurans kereta yang tepat, UBI membolehkan pengguna membeli insurans berdasarkan pelan jarak tempuh yang ditetapkan dengan memuat naik bacaan odometer mereka kepada penanggung insurans.

 

Penanggung insurans yang menawarkan produk ini biasanya meminta maklumat ini melalui aplikasi untuk tujuan penjejakan, dengan beberapa menyediakan ciri "butang panik" berdasarkan pelan dan produk yang dipilih.

 

Memandangkan model insurans tradisional, di mana pemandu berisiko rendah menyubsidi pemandu berisiko tinggi, tidak lagi memenuhi jangkaan pengguna moden, pemimpin industri automotif meramalkan bahawa UBI adalah masa depan insurans kereta.

 

Malah, rantau Asia Pasifik dijangka menerajui pasaran UBI menjelang 2032, dengan pertumbuhan global dijangka meningkat sebanyak 26.2% setiap tahun dari 2023, menurut Allied Market Research.

 

 

parafrasa

 

 

Bagaimana Gen Z & Milenial Boleh Menggunakan UBI?

Dengan cara ini, pengguna Gen Z dan milenial boleh memilih UBI untuk menjimatkan premium tanpa mengorbankan perlindungan yang diperlukan.

 

Sebagai bonus, sifat digital UBI sangat sesuai dengan kecenderungan generasi celik teknologi ini, yang lebih cenderung menggunakan produk insurans seperti produk Go-Ubi dari GoInsuran melalui saluran digital, dengan lebih suka menggunakan aplikasi dan platform dalam talian untuk menguruskan polisi mereka.

 

Selain itu, apabila kereta menjadi lebih bersambung dan canggih dari segi teknologi, pelaksanaan UBI menjadi lebih lancar, memerlukan lebih sedikit peranti tambahan untuk pengumpulan data.

 

Penglibatan digital ini bukan sahaja mengenai kemudahan; ia juga mencerminkan trend yang lebih luas bagi generasi ini untuk mencari penyelesaian inovatif dan berteknologi tinggi yang menawarkan ketelusan dan personalisasi dalam perkhidmatan.

 

Dalam pengertian ini, UBI adalah pilihan yang semakin mudah diakses dan menarik untuk pemandu muda, disesuaikan dengan keperluan mobiliti moden.

 

 

parafrasa

 

 

Akhirnya, menjadikan pemilikan kereta lebih mampu milik dan mampan untuk golongan profesional muda membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan realiti ekonomi sambil mengekalkan fleksibiliti dan keselamatan kewangan melalui pilihan insurans yang bijak.

 

Secara peribadi, amalan pemanduan selamat, penjimatan kos umum, dan insurans kereta dan motosikal yang boleh diakses adalah sangat penting bagi kami di GoInsuran untuk dipromosikan.  - DagangNews.com