Merangkul masa depan: Teknologi AI dalam bilik berita – Cabaran dan peluang untuk pelajar Komunikasi Massa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Merangkul masa depan: Teknologi AI dalam bilik berita – Cabaran dan peluang untuk pelajar Komunikasi Massa Malaysia

Oleh Dr AZIAN MUHAMAD ADZMI

MEMANDANGKAN landskap digital terus berkembang, penyepaduan teknologi Kepintaran Buatan (AI) dalam bilik berita telah menjadi kuasa transformatif, membentuk semula cara berita dihasilkan, digunakan dan disebarkan.

 

Bagi pelajar komunikasi Massa di Malaysia, anjakan ini membentangkan spektrum cabaran dan peluang yang menuntut kebolehsuaian, inovasi dan pemahaman yang mendalam tentang landskap media yang sedang berkembang.

 

Perkara ini seiring dengan matlamat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dalam merealisasikan 5 fokus utama dan 20 landasan hala tuju KPT 2024 yang dibentangkan oleh Menterinya, Dato' Seri Dr. Zambry Abd Kadir baru-baru ini di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya.

 

Peluang dalam Penciptaan Kandungan Automatik

Selain itu, dalam ucapan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Universiti Putra Malaysia (UPM), kerajaan MADANI ingin merealisasikan sejuta kepakaran AI dalam setahun terutama dikalangan warga pengajian tinggi.

 

Oleh itu, pelajar komunikasi massa di institusi pengajian tinggi boleh mengambil peluang ini dalam menggunakan dan memahirkan diri dengan teknologi terkini antaranya dalam menganalisis data, mencipta idea kreatif dan kemahiran pengurusan maklumat. 

 

Ini tidak dapat disangkal apabila teknologi AI memberikan peluang kepada pelajar komunikasi massa untuk meneroka alat penciptaan kandungan automatik.


 

Dr Azian Muhamad Adzmi
        Dr Azian Muhamad Adzmi

 


Daripada menjana artikel berita kepada mencipta visualisasi dipacu data, algoritma AI boleh menyelaraskan tugas rutin, membolehkan wartawan menumpukan pada aspek penceritaan yang lebih kompleks, analitikal dan kreatif.

 

Ini memberi ruang kepada pelajar untuk mengasah pemikiran kritis dan kemahiran naratif mereka.

 

Analisis Data dan Cerapan Khalayak dan Meningkatkan Pengeluaran Multimedia

Perkara ini sangat jelas menunjukan bahawa dengan sejumlah besar data yang dijana dalam era digital, alat analitik yang dikuasakan AI memberikan pandangan yang tidak ternilai tentang pilihan, gelagat dan arah aliran khalayak.

 

Pelajar komunikasi massa boleh memanfaatkan alatan ini untuk memperhalusi strategi kandungan mereka, menyesuaikan mesej mengikut demografi tertentu dan memperoleh pemahaman yang lebih mendalam tentang keperluan yang berkembang bagi khalayak yang pelbagai.

 

Teknologi AI memainkan peranan penting dalam meningkatkan keupayaan pengeluaran multimedia.

 

Daripada penyuntingan video kepada sintesis suara, alatan AI boleh meningkatkan kualiti kandungan multimedia.

 

Dengan ini, pelajar komunikasi massa boleh merebut peluang ini untuk membangunkan kepakaran dalam menggunakan alatan dipacu AI, meletakkan diri mereka sebagai pakar multimedia yang dilengkapi dengan kemahiran termaju.


 

parafrasa

 


Semakan Fakta dan Pengesahan masa nyata

Dengan kecanggihan teknologi terkini terdapat juga cabaran lain yang perlu dititik beratkan oleh para pelajar komunikasi massa, antaranya adalah semakan fakta dan pengesahan masa nyata yang mana bila maklumat tersebut diterima. 

 

Dalam era penyebaran maklumat yang pesat, cabaran maklumat salah semakin ketara berbanding sebelum ini.

 

Alat semakan fakta dikuasakan AI memberi peluang kepada pelajar komunikasi massa untuk meningkatkan integriti kewartawanan mereka.

 

Mereka perlu belajar mengemudi alatan ini membolehkan pelajar menyumbang kepada usaha memerangi maklumat salah dan menegakkan prinsip kewartawanan yang bertanggungjawab.

 

Bias Algoritma dan Pertimbangan Etika

Tambahan lagi, kecenderungan menggunakan teknologi AI dalam bahan berita juga mempunyai kesan lain seperti algoritma dan etika penyebaran maklumat.

 

Memandangkan algoritma AI memainkan peranan penting dalam pengesyoran kandungan dan pemperibadian, pelajar komunikasi massa mesti bergelut dengan pertimbangan etika yang mengelilingi kecenderungan algoritma.

 

Memahami implikasi algoritma berat sebelah pada penggunaan berita adalah penting untuk pelajar menyokong keadilan, ketelusan dan akauntabiliti dalam bilik berita dipacu AI.


 

parafrasa

 


Kebolehsuaian kepada Teknologi Berkembang

Evolusi pesat teknologi AI memerlukan pelajar komunikasi massa untuk memupuk kebolehsuaian.

 

Mengikuti perkembangan terkini dalam AI, pembelajaran mesin dan automasi memastikan pelajar dilengkapi dengan baik untuk menavigasi landskap media dinamik.

 

Pembelajaran berterusan dan pendekatan proaktif kepada penyepaduan teknologi adalah penting untuk profesional media masa depan.

 

Kerjasama antara Manusia dan Mesin

Untuk mengimbangi kemahiran semulajadi dan kemahiran penggunaan teknologi moden, jalan terbaik adalah para pelajar harus mempelajari teknologi terkini dengan bijak.

 

Daripada menggantikan peranan manusia, teknologi AI dalam bilik berita menekankan kerjasama antara manusia dan mesin.

 

Pelajar komunikasi massa boleh memanfaatkan kerjasama ini dengan memahami cara memanfaatkan AI sebagai alat untuk meningkatkan keupayaan mereka.

 

Pendekatan ini memupuk hubungan simbiotik, di mana kreativiti dan intuisi manusia melengkapkan kecekapan dan keupayaan pemprosesan data AI.


 

parafrasa

 


Menangani Kebimbangan Perpindahan Pekerjaan

Memetik laporan Anadolu tahun lalu di Forum Ekonomi Dunia (WEF), 83 juta dijangka kehilangan pekerjaan dengan penggantian teknologi AI dan hanya 69 juta peluang pekerjaan diwujudkan menjelang 2027. 

 

Kemunculan AI dalam bilik berita telah membawa kepada kebimbangan tentang perpindahan pekerjaan dalam industri media.

 

Pelajar komunikasi massa boleh menangani cabaran ini dengan memberi tumpuan kepada memupuk kemahiran manusia yang unik seperti pemikiran kritis, empati dan kreativiti.

 

Menekankan aspek kewartawanan manusia yang tidak boleh digantikan memastikan peranan yang berterusan untuk profesional media dalam landskap dipacu AI.


 

parafrasa

 


Kesimpulannya, dengan menerima potensi transformatif AI, memupuk pertimbangan etika, dan mengasah kemahiran yang boleh disesuaikan, pelajar boleh meletakkan diri mereka sebagai inovator dan penyumbang kepada evolusi media dalam era digital sekaligus meningkatkan kemahiran para pendidik dalam melaksanakan pendekatan baharu program pemindahan dan perkongsian ilmu.

 

Cabarannya terletak pada mengemudi landskap transformatif ini dengan pemikiran yang proaktif dan berfikiran ke hadapan, memastikan masa depan kewartawanan di Malaysia kekal teguh, pelbagai dan diperkasakan dari segi teknologi.- DagangNews.com

 

 

Dr Azian Muhamad Adzmi adalah Pensyarah (Program Sarjana), Pusat Pengajian Media dan Komunikasi Taylor’s University