MN Holdings raih kontrak utiliti bawah tanah bernilai RM13.3 juta | DagangNews Skip to main content

MN Holdings raih kontrak utiliti bawah tanah bernilai RM13.3 juta

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 April - MN Holdings Berhad menerusi anak syarikatnya, Mutu Nusantara Sdn. Bhd. telah memperoleh kontrak utiliti bawah tanah daripada Rentak Segar Sdn. Bhd. bernilai RM13.3 juta.

 

Pakar kejuruteraan utiliti bawah tanah dan pencawang itu berkata, unitnya telah dilantik menjadi subkontraktor untuk membekal dan memasang kerja kabel bawah tanah voltan tinggi untuk dua pusat data di Johor.

 

Kontrak itu dijangka siap 319 hari dari tarikh permulaan.

 

Untuk pusat data pertama, Mutu Nusantara akan membekal dan memasang kabel bawah tanah polietilena berkait silang (XLPE) litar berkembar 132KV daripada Pusat Kewangan pengambilan utama penghantaran (PMU) ke pencawang Pusat Data GDS untuk GDS Services Ltd.

 

Penghalaan pusat data kedua akan menyaksikan Mutu Nusantara membekal dan memasang kabel bawah tanah XLPE litar berkembar 275KV dari PMU Sedenak ke Pusat Data Yellowwood.

 

Pengarah Eksekutif MN Holdings, Datuk Clement Toh berkata, kemenangan kontrak terbaru itu akan mengukuhkan lagi pengetahuan teknikal Syarikat dalam pembinaan dan kejuruteraan infrastruktur utiliti untuk pusat data.

 

"Ini bukan kontrak pembinaan dan kejuruteraan sulung kami untuk pusat data. MN Holdings pada Oktober 2022 telah dianugerahkan kontrak kejuruteraan pencawang bernilai RM22.5 juta untuk mereka bentuk, membekal, memasang, menyelenggara, menguji dan mentauliahkan stesen pendaratan pengguna interim 132KV dan 33KV untuk pusat data GDS.

 

"Kontrak itu dijangka menyumbang secara positif kepada hasil dan pendapatan syarikat untuk tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 dan 30 Jun 2024, serta kepada pendapatan masa depan dan aset bersih sesaham kumpulan sepanjang tempoh kontrak itu," katanya.

 

Dengan kemenangan ini, MN Holdings telah meningkatkan tempahan tertunggaknya kepada RM332.7 juta. - DagangNews.com