Quadruple Helix menawarkan penyelesaian holistik antara penyelidik dengan industri | DagangNews Skip to main content

Quadruple Helix menawarkan penyelesaian holistik antara penyelidik dengan industri

Oleh Nor Farah Natasha Tajuddin

Perjalanan daripada idea kepada inovasi selalunya ditandai dengan cabaran, kerumitan dan usaha untuk perlindungan harta intelek (IP). Di tengah-tengah halangan ini terdapat rangka kerja Quadruple Helix yang berpotensi berubah.

 

Dengan menyepadukan pelbagai perspektif, kepakaran dan sumber, rangka kerja ini menyepadukan akademia, industri, kerajaan dan masyarakat. Ia memegang kunci untuk menangani cabaran dan mewujudkan persekitaran yang kondusif kepada model inovasi terbuka.

 

Dalam dunia akademik, cabaran termasuk sumber yang terhad, kekangan pembiayaan, garis masa yang ketat dan kekurangan pengiktirafan prestasi.

 

Penyelidik biasanya berada di bawah tekanan yang besar untuk menerbitkan kertas akademik dalam tarikh akhir penyiapan dan memenuhi metrik prestasi daripada meneruskan penyelidikan gunaan dengan impak dunia sebenar, yang membawa kepada jurang antara akademik dan industri.

 

 

Nor Farah Natasha Tajuddin
Nor Farah Natasha Tajuddin

 

 

Kerumitan perlindungan dan pengkomersialan IP menghalang mereka daripada mengubah idea mereka menjadi inovasi yang nyata.

 

Rangka kerja Quadruple Helix menawarkan penyelesaian holistik seperti akses kepada cerapan industri, peluang pembiayaan dan masalah dunia sebenar, manakala industri mendapat manfaat daripada menghubungkan dengan penyelidikan termaju, saluran paip bakat dan peluang pengkomersilan yang berpotensi.

 

Kerajaan memudahkan sokongan dasar, mekanisme pembiayaan dan rangka kerja kawal selia, manakala masyarakat menyumbang maklum balas yang berharga, kesan masyarakat dan cerapan permintaan pasaran.

 

Dalam rangka kerja Quadruple Helix, persekitaran yang ideal untuk inovasi berkembang maju dicirikan oleh 'Tujuh C':

 

1. Cabaran (Challenges) : Inovasi akademik berkembang pesat apabila penyelidik menangani cabaran dunia sebenar, menangani keperluan masyarakat yang mendesak dan permintaan pasaran. Akademia boleh memacu impak dan perkaitan yang bermakna dengan menyelaraskan agenda penyelidikan dengan cabaran besar seperti perubahan iklim, jurang penjagaan kesihatan atau transformasi digital.

 

2. Perubahan (Changes) : Menerima perubahan yang mengganggu dalam teknologi, dinamik pasaran dan jangkaan masyarakat menyemarakkan inovasi. Akademia mesti menyesuaikan diri dengan trend baru muncul dan kemajuan teknologi seperti kecerdasan buatan (AI), rantaian blok, dan bioteknologi, dan memanfaatkan teknologi transformatif ini untuk mencipta penyelesaian terobosan.

 

3. Penumpuan (Convergence) : Inovasi melalui inisiatif penyelidikan kolaboratif berkembang pesat di persimpangan disiplin seperti kejuruteraan, biologi dan sains sosial, di mana pelbagai perspektif bertumpu untuk mencetuskan kreativiti dan penemuan baharu.

 

4. Persaingan (Competition) : Institusi akademik yang menggalakkan budaya persaingan sihat, pengiktirafan dan ganjaran memberi inspirasi kepada penyelidik untuk menolak sempadan dengan meneroka idea baharu dan berusaha untuk kecemerlangan dengan meneruskan usaha inovatif.

 

5. Kerjasama (Colloboration) : Kerjasama melalui pertukaran pengetahuan, perkongsian sumber dan penyelesaian masalah kolektif terletak di tengah-tengah inovasi akademik dalam rangka kerja Quadruple Helix. Projek penyelidikan kolaboratif, usaha sama, dan inisiatif pemindahan teknologi menguatkan kesan inovasi akademik.

 

6. Kecekapan (Compentencies) : Pemindahan pengetahuan boleh dipupuk melalui pembinaan kapasiti merentas sektor, program latihan antara disiplin, penubuhan platform perkongsian pengetahuan, dan projek bersama untuk membangunkan kecekapan merentas akademik, industri, kerajaan dan masyarakat untuk memupuk inovasi yang sihat ekosistem.

 

7. Budaya (Culture) : Memupuk persekitaran di mana eksperimen digalakkan, kegagalan diterima sebagai peluang pembelajaran, dan pengambilan risiko serta kepelbagaian pemikiran diraikan memupuk budaya inovasi yang bertenaga dalam akademik.

 

Strategi Harta Intelek (IP) dan Inovasi Terbuka dalam Rangka Kerja Quadruple Helix

Dengan menguruskan hak IP secara strategik merentas akademia, industri, kerajaan dan masyarakat, pihak berkepentingan boleh memudahkan pertukaran pengetahuan, memberi insentif kepada kerjasama dan memastikan pengagihan manfaat yang saksama.

 

Contohnya, ia membolehkan akademia melindungi dan memanfaatkan hasil penyelidikannya, industri mengakses inovasi termaju, kerajaan menyokong inisiatif pemindahan teknologi, dan masyarakat mendapat manfaat daripada penyelesaian yang berkesan. Ini membuka kunci sinergi merentas sektor sambil menangani cabaran secara kolektif merentas pelbagai skala.

 

Selain itu, strategi IP yang mantap memberikan kejelasan dan ketelusan dalam pemilikan IP, perjanjian pelesenan dan laluan pengkomersialan, dengan itu mengurangkan ketidakpastian undang-undang dan memupuk kepercayaan dalam kalangan rakan kongsi.

 

Dalam mengejar inovasi, menerima model inovasi terbuka bukan semata-mata satu pilihan tetapi satu keperluan, pada masa yang sama membuka potensi penuh Quadruple Helix sebagai pemacu perubahan masyarakat dan pertumbuhan ekonomi. - DagangNews.com

 

Nor Farah Natasha Tajuddin adalah Pembina Ekosistem yang berpangkalan di Jabatan Penyelidikan & Perusahaan Universiti Taylor: Pemindahan Pengetahuan & Pengkomersialan. Beliau ialah pakar IP yang diperakui oleh MyIPO dan RTCA di MRANTI, menggunakan latar belakang pelbagai disiplin dalam sains dan IP untuk mengubah idea menjadi inovasi yang berkesan.