Perbezaan perkembangan: Kekeliruan antara Autisme dan Pertuturan Tertunda | DagangNews Skip to main content

Perbezaan perkembangan: Kekeliruan antara Autisme dan Pertuturan Tertunda

Setiap hari adalah satu langkah ke hadapan dalam memastikan setiap kanak-kanak mempunyai peluang untuk mencapai potensi komunikasi mereka, walau apa pun halangan awal mereka. - Gambar Kelly Sikkema/Unsplash
Oleh Charlene Marie Samuel, Pengarah Pusat Tingkah Laku Autisme

BAYANGKAN taman permainan yang sibuk dipenuhi dengan kanak-kanak ketawa, berbual dan bermain. Di tengah-tengah kebisingan itu, seorang ibu yang prihatin memerhatikan anaknya secara senyap-senyap menyusun blok, hampir tidak mengeluarkan sepatah kata pun.

 

Dia tertanya-tanya, "Adakah dia hanya seorang yang lambat membesar, atau mungkinkah itu ada sesuatu yang lebih berat?"

 

Senario ini terlalu biasa bagi kebanyakan ibu bapa yang bergelut dengan ketidakpastian pencapaian perkembangan anak mereka.

 

Pertuturan adalah salah satu petunjuk pertama pertumbuhan kanak-kanak, dan apabila pencapaian tersebut tidak dipenuhi, ia boleh mencetuskan kebimbangan.

 

Memandangkan perkembangan pertuturan yang tertunda boleh memberi isyarat kepada pelbagai isu, kanak-kanak yang mengalami pertuturan yang lambat mungkin menunjukkan tingkah laku yang mungkin disalahtafsirkan oleh ibu bapa sebagai tanda autisme, seperti kesukaran membuat hubungan mata atau terlibat dalam perbualan.

 

 

 Charlene Marie Samuel
                  Charlene Marie Samuel

 

 

Tahap kekeliruan dan ketidakpastian ini boleh melambatkan intervensi awal yang penting yang penting untuk perkembangan kanak-kanak.

 

Autism Spectrum Disorder

Di Malaysia, selalunya terdapat kekurangan kesedaran, salah faham, atau stigma mengenai gangguan perkembangan seperti Autism Spectrum Disorder (ASD) dan kelewatan pertuturan.

 

Jurang pengetahuan ini menimbulkan halangan besar, kerana campur tangan awal adalah penting untuk kebanyakan komplikasi perkembangan.

 

Oleh itu, adalah penting bagi ibu bapa dan penjaga untuk menerima maklumat dan bimbingan yang tepat daripada profesional penjagaan kesihatan untuk membezakan antara kesukaran perkembangan yang berbeza.

 

Ini bukan sahaja memudahkan intervensi tepat pada masanya tetapi juga mengurangkan kebimbangan yang tidak perlu dan menyokong kesejahteraan keseluruhan kanak-kanak dan integrasi ke dalam masyarakat.

 

Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan perbezaan antara autisme dan kelewatan pertuturan serta untuk menyerlahkan laluan ke arah menyokong pengasuh dan anak dalam perjalanan mereka.

 

Jadi Adakah Ia Kelewatan Pertuturan Atau Autisme?

Walaupun kelewatan pertuturan dan autisme sering keliru, ia adalah keadaan berbeza yang memerlukan pendekatan berbeza untuk campur tangan yang berkesan. Perbezaan utama terletak pada cara ia mempengaruhi komunikasi dan tingkah laku.

 

Pertama, sehingga 9% kanak-kanak terjejas oleh kelewatan pertuturan, jumlah yang telah meningkat selepas wabak.

 

The Malay Mail melaporkan lonjakan 115% dalam kes kelewatan pertuturan dalam kalangan kanak-kanak berumur 0-12 pada tahun 2022. Terutamanya, kanak-kanak yang mengalami kelewatan pertuturan terutamanya bergelut dengan perkembangan bahasa tetapi biasanya tidak mempunyai masalah dengan interaksi sosial atau tingkah laku. Mereka masih boleh melibatkan diri secara sosial dan bertindak balas kepada orang lain dengan sewajarnya.

 

 

parafrasa

 

 

ASD, sebaliknya, merangkumi pelbagai cabaran perkembangan yang lebih luas - seperti kesukaran dengan interaksi sosial, komunikasi dan tingkah laku yang berulang - dan terbukti lebih lazim dalam kalangan kanak-kanak daripada yang difikirkan pada mulanya.

 

Kanak-kanak autisme mungkin menunjukkan tanda-tanda seperti mengurangkan hubungan mata, tindak balas terhad kepada nama mereka, dan lebih suka bermain bersendirian.

 

Persatuan Autisme Kebangsaan Malaysia (NASOM) melaporkan peningkatan 30% dalam kanak-kanak autistik yang memerlukan terapi dalam tempoh separuh pertama 2024 sahaja.

 

Paling penting, kelewatan pertuturan boleh menjadi salah satu simptom ASD, tetapi autisme juga merangkumi pelbagai jenis tanda lain yang lebih tertumpu kepada sosial juga.

 

Memahami perbezaan ini adalah penting untuk ibu bapa dan penjaga untuk memastikan kanak-kanak menerima diagnosis dan campur tangan yang betul seawal mungkin, akhirnya menyokong perkembangan mereka dengan lebih berkesan.

 

Kepentingan Sokongan Terapeutik

Walaupun kesedaran semakin meningkat, ramai ibu bapa gagal mengenali corak awal, kehilangan tingkap penting untuk campur tangan.

 

Di samping itu, sesetengah ibu bapa mungkin teragak-agak untuk mendapatkan sokongan pihak ketiga kerana stigma yang dikaitkan dengan isu pembangunan.

 

Memandangkan kedua-dua autisme dan kelewatan pertuturan adalah keadaan neurologi yang memerlukan pemeriksaan dan pemeriksaan perubatan yang konsisten untuk campur tangan yang berkesan, keengganan untuk mendapatkan sokongan yang sewajarnya boleh menghalang perkembangan anak mereka dalam jangka masa panjang.

 

 

parafrasa

 

 

Inilah sebabnya mengapa akses kepada pusat terapi adalah sangat penting. Ibu bapa tidak boleh dijangka memahami sepenuhnya pelbagai potensi cabaran perkembangan dan campur tangan yang sesuai tanpa maklumat, sumber dan rangkaian sokongan yang mencukupi.

 

Mencari pakar dan terapi yang sesuai untuk keperluan khusus setiap kanak-kanak boleh menjadi satu usaha yang kompleks, dan kekurangan pusat terapi yang boleh diakses menimbulkan halangan yang ketara.

 

Syukurlah, di Malaysia, terdapat peningkatan dalam pusat yang menawarkan intervensi asas yang berkesan seperti terapi pertuturan dan terapi Analisis Tingkah Laku Gunaan (ABA) serta penilaian seperti ADOS (Jadual Pemerhatian Diagnostik Autisme) atau ⁠CARS (Penilaian Autisme Kanak-kanak. Skala).

 

Bertentangan dengan kepercayaan umum, terapi bukan semata-mata untuk isu tingkah laku, tetapi juga penerapan prinsip saintifik untuk mengajar kemahiran yang akhirnya akan membantu kanak-kanak untuk bergerak dengan lebih baik melalui masyarakat.

 

Pusat-pusat ini juga boleh menyediakan sumber pendidikan dan latihan, yang melengkapkan keluarga untuk mewujudkan persekitaran yang menyokong di rumah, penting untuk mengukuhkan manfaat terapeutik dan memupuk kemajuan berterusan.

 

Untuk kelewatan pertuturan dan ASD secara keseluruhan, pusat seperti Pusat Tingkah Laku Autisme (ABC) dan usaha kerjasama dengan organisasi seperti Signs & Wonders Hub di Kuching, Sarawak bertujuan memperkasakan kanak-kanak yang menghadapi cabaran pembangunan di seluruh Malaysia.

 

Di tengah-tengah semuanya, setiap hari adalah satu langkah ke hadapan dalam memastikan setiap kanak-kanak mempunyai peluang untuk mencapai potensi komunikasi mereka, walau apa pun halangan awal mereka.

 

Mengenai Pusat Tingkah Laku Autisme

Ditubuhkan pada 2016, Autism Behavioral Centre (ABC) ialah pusat terapi ABA (Applied Behavior Analysis) premium; mereka adalah pusat ABA terbesar di Malaysia, menawarkan kurikulum dan sokongan individu berkualiti untuk kanak-kanak dan remaja pelbagai peringkat umur yang terjejas dengan autisme dan masalah pembelajaran atau kanak-kanak yang berisiko autisme. - DagangNews.com