Perolehan Datasonic catat RM344.7 juta, naik 152.7% hasil bekalan pasport, kad pintar lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

Perolehan Datasonic catat RM344.7 juta, naik 152.7% hasil bekalan pasport, kad pintar lebih tinggi

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Mei – Datasonic Group Berhad, satu daripada penyedia penyelesaian ICT bersepadu berkaitan keselamatan yang terkemuka di Malaysia, mencatat hasil sebanyak RM344.7 juta, lonjakan 152.7% tahun ke tahun (YoY) berikutan bekalan pasport, kad pintar dan perkhidmatan peribadi yang lebih tinggi.

 

Pencapaian tersebut adalah bagi suku keempat (4QFY23) dan keputusan tahun penuh untuk tahun berakhir 31 Mac 2023 (FY2023), sekali gus merupakan prestasi terbaik Datasonic dalam sejarahnya, yang melepasi paras tertinggi sebelumnya iaitu RM318.4 juta yang dicapai pada FY2017.

 

Catatan terbaharu ini turut melonjakkan keuntungan selepas cukai dan kepentingan bukan kawalan Datasonic (PATNCI atau keuntungan bersih) kepada RM76.4 juta untuk FY2023. Ini mewakili lonjakan sebanyak 7.5 kali ganda daripada RM10.2 juta pada FY2022.

 

Di samping itu, perlu dinyatakan bahawa ini adalah keuntungan bersih kedua tertinggi pernah dicatatkan oleh Datasonic, tidak jauh daripada rekod keuntungan bersih RM81.9 juta yang dicatatkan pada FY2013.

 

Pengerusi Eksekutif Datasonic, Datuk Hanifah Noordin berkata, “Beberapa tahun kewangan kebelakangan ini amat mencabar bagi kami akibat wabak itu. Oleh itu, kami gembira dapat pulih secara sihat daripada kemelesetan berkaitan wabak dan menyampaikan prestasi teratas dan bawah yang teguh untuk FY2023".

 

Melangkah ke hadapan kata beliau, ketidaktentuan pasaran yang meningkat dijangka berterusan dan ekonomi global akan mengalami kelembapan berbanding tahun sebelumnya.

 

"Bagi kami, situasi ini boleh diurus setakat ini dan kami yakin untuk mengatasi halangan yang akan datang dengan memanfaatkan kepakaran teknikal kami, rekod prestasi yang terbukti bersama dengan amalan pengurusan yang baik."

 

 

Datuk Hanifah Noordin
                                       Datuk Hanifah Noordin

 

 

“Namun, di sebalik masalah ini, permintaan untuk pasport adalah kukuh sejak pembukaan semula sempadan antarabangsa dan kami menjangkakan trend ini akan berterusan dalam masa terdekat. Dengan itu, Datasonic kekal komited tinggi untuk memenuhi permintaan dengan penghantaran tepat pada masanya dan tidak terganggu sebagai sebahagian daripada sumbangan berterusan kami kepada keselamatan negara.

 

"Sebagai tambahan kepada tumpuan teras ini, Kumpulan juga teruja tentang potensi pesanan MyKad untuk melantun semula tahap pra-COVID-19.”

 

“Melangkah ke hadapan, tinjauan Datasonic kekal menarik disokong oleh pelan strategik kami dan buku pesanan yang sihat. Kami berharap untuk terus menceburi bidang baharu pada tahun-tahun akan datang tanpa sebarang keadaan yang tidak dijangka,” tambahnya lagi.

 

Bagi suku semasa yang ditinjau, Datasonic meraih pencapaian baharu juga dengan menyampaikan hasil suku tahunannya yang memecahkan rekod sebanyak RM104.9 juta, kali pertama pendapatan suku tahunannya melebihi paras RM100 juta. Ini merupakan peningkatan sebanyak 93.1% YoY daripada RM54.3 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya.

 

Keuntungan bersih 4QFY23 pula berkembang 69.8% YoY kepada RM22.7 juta berbanding RM13.4 juta pada 4QFY22. Prestasi 4QFY23 yang mantap didorong oleh bekalan pasport, kad pintar dan perkhidmatan pemperibadian yang lebih banyak.

 

Sehingga 31 Mac 2023, buku pesanan Datasonic berjumlah kira-kira RM339 juta dan kekal dalam kedudukan tunai bersih.

 

Sementara itu, Lembaga Pengarah telah mengisytiharkan dividen interim keempat sebanyak 0.75 sen sesaham, menjadikan jumlah dividen sesaham untuk FY2023 kepada 2.0 sen.

 

Ini bermakna nisbah pembayaran dividen sebanyak 74.2% berdasarkan keuntungan bersih FY2023 sebanyak RM76.4 juta. Datasonic telah membayar dividen secara konsisten setiap tahun sejak penyenaraiannya pada 2012. - DagangNews.com