Rakyat Malaysia bimbang pertumbuhan lembap ekonomi negara - tinjauan Edelman | DagangNews Skip to main content

Rakyat Malaysia bimbang pertumbuhan lembap ekonomi negara - tinjauan Edelman

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Jun - Rakyat Malaysia bimbang tentang pertumbuhan ekonomi negara yang lembap, perpecahan masyarakat, dan penyebaran maklumat salah, menurut tinjauan oleh Edelman Malaysia.

 

Selain itu, 97 peratus rakyat Malaysia yang bekerja bimbang tentang kehilangan pekerjaan, perubahan iklim (85 peratus daripada populasi umum), dan peningkatan dalam peperangan maklumat (73 peratus).

 

Kebimbangan ekonomi ini timbul walaupun pada hakikatnya keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia telah menunjukkan peningkatan suku ke suku sejak tahun lepas.

 

Ekonomi negara juga telah mencatatkan pertumbuhan kukuh 4.2 peratus pada suku pertama tahun ini didorong oleh permintaan dalam negeri dan prestasi eksport yang lebih baik.

 

Tambahan pula, Bank Dunia meramalkan ekonomi Malaysia berkembang "kurang pencapaian" 4.3 peratus pada 2024 dan 4.5 peratus pada 2025, disokong oleh penggunaan swasta.

 

Rakyat Malaysia menyeru kerjasama yang lebih penting antara perniagaan dan kerajaan untuk menangani isu-isu sosial yang mendesak.

 

Tinjauan itu menunjukkan sokongan orang ramai terhadap perniagaan yang bekerjasama dengan kerajaan dalam inovasi telah melonjak 19 peratus sejak 2015.

 

Ia juga menekankan sebanyak 63 peratus rakyat Malaysia merasakan pengawal selia kerajaan tidak mempunyai pemahaman untuk mentadbir teknologi baru muncul dengan berkesan, manakala 33 peratus daripada mereka percaya bahawa inovasi perlu diurus dengan lebih baik.

 

"Memandangkan kecerdasan buatan (AI) terus mengubah industri dan kehidupan seharian, terdapat keperluan kritikal bagi perniagaan dan kerajaan untuk bekerjasama dengan berkesan.

 

"Perkongsian ini penting untuk memanfaatkan manfaat teknologi baharu sambil menangani pertimbangan etika dan memastikan kebolehcapaian merentas semua segmen masyarakat," kata Chris de Cruz, ketua pegawai operasi Edelman.

 

Di sebalik tanggapan negatif, tinjauan itu mendapati Skor Indeks Kepercayaan Malaysia meningkat enam mata kepada 68 daripada 2023, meletakkan negara itu antara 10 negara paling dipercayai teratas daripada 28 yang dikaji di seluruh dunia.

 

"Peningkatan kepercayaan Malaysia menggariskan peralihan positif dalam persepsi awam terhadap tadbir urus dan rangka kerja institusi kami, menandakan keyakinan yang semakin meningkat dalam keupayaan kami untuk mengharungi cabaran ekonomi dan memupuk pertumbuhan inklusif," kata de Cruz. - DagangNews.com