Rasuah masih berleluasa di Malaysia, seolah-olah tiada siapa peduli keburukannya | DagangNews Skip to main content

Rasuah masih berleluasa di Malaysia, seolah-olah tiada siapa peduli keburukannya

Gambar dipetik daripada rakaman video yang tular menunjukkan anggota trafik `mengepow' duit daripada pelancong asing. - Gambar Media Sosial
Oleh Nur Kilfi Abdullah

Tuan Pengarang,

 

 

KETIKA negara hangat dengan pelbagai kes pendakwaan rasuah berprofil tinggi, timbul pula video seorang polis trafik `mengepow' pelancong asing.

 

Mana nak letak muka? Bukan dia saja malu, kita rakyat Malaysia semua malu sebab video itu tular ke seluruh dunia.  

 

Ini menimbulkan persoalan besar. Apakah rasuah dalam perkhidmatan awam sudah tidak dapat dikawal, dibendung dan dihalang sama sekali?

 

Saya hanyalah usahawan kecil. Saya menyaksikan semua ini dengan rasa sangat kesal dan malu.

 

Seruan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya menghentikan rasuah nampaknya tidak ke mana. Tidak siapa peduli wabak rasuah memberi kesan yang besar kepada kemakmuran ekonomi negara.

 

Walaupun banyak usaha, banyak pendakwaan terutama membabitkan jerung besar dipaparkan di media massa, mengapa semua itu tidak dijadikan iktibar?

 

Bak kata Datuk Seri Anwar, rasuah ini sudah menyerap ke dalam akar-umbi sistem. Ibarat kanser, amat susah dirawat. 

 

Kesan rasuah terhadap ekonomi Malaysia adalah mendalam dan pelbagai rupa.

 

Pertama, ia mengurangkan minat pelaburan asing, kerana pelabur berpotensi enggan memberikan sumber kepada negara di mana rasuah berkembang pesat dalam agensi kerajaan dan penguatkuasaan undang-undang.

 

Keengganan ini diterjemahkan kepada peluang yang terlepas untuk pembangunan ekonomi, penciptaan pekerjaan dan kemajuan teknologi.

 

Tambahan pula, kelaziman rasuah menyekat keusahawanan, terutamanya dalam kalangan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), yang merupakan pemacu penting pertumbuhan ekonomi.

 

PKS sering menghadapi halangan birokrasi dan menghadapi tuntutan rasuah untuk mempercepatkan proses atau mendapatkan permit, menghalang keupayaan mereka untuk berkembang maju dan berinovasi.

 

Penghakisan kepercayaan orang ramai terhadap penguatkuasaan undang-undang menambah kesan ekonomi daripada rasuah sektor awam.

 

Apabila rakyat sudah ada stigma `orang gomen kuat rasuah', mereka tidak akan mahu bekerjasama dengan pihak berkuasa, yang membawa kepada kerosakan undang-undang dan ketenteraman yang menjejaskan keyakinan pelabur dan menghalang operasi perniagaan.

 

Selain itu, pengagihan sumber yang salah ke arah memudahkan amalan rasuah dalam sektor awammengalihkan pembiayaan daripada perkhidmatan awam dan projek infrastruktur yang penting.

 

Salah urus ini mengekalkan kitaran keterbelakangan, menghalang usaha untuk meningkatkan penjagaan kesihatan, pendidikan dan sistem pengangkutan, dan memburukkan lagi jurang sosioekonomi.

 

Untuk menangani isu kritikal ini, tindakan tegas adalah penting.

 

Memperkukuh undang-undang antirasuah, meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti dalam agensi penguatkuasaan undang-undang, dan menggalakkan latihan beretika untuk pegawai polis adalah langkah penting ke arah menghapuskan rasuah.

 

Dengan memupuk budaya integriti dan akauntabiliti, Malaysia boleh mewujudkan persekitaran yang lebih kondusif untuk pertumbuhan perniagaan, menarik pelaburan asing, dan membuka potensi ekonomi sepenuhnya.

 

Hanya melalui usaha bersepadu untuk memerangi rasuah, Malaysia boleh membuka jalan ke arah masa depan yang makmur dan mampan. - DagangNews.com

 

Nur Kilfi Abdullah adalah pembaca DagangNews.com yang begitu bimbang kepada gejala rasuah di Malaysia