Ringgit mempunyai 'potensi besar' untuk terus mengukuh, kata Jawatankuasa Pasaran Kewangan BNM | DagangNews Skip to main content

Ringgit mempunyai 'potensi besar' untuk terus mengukuh, kata Jawatankuasa Pasaran Kewangan BNM

KUALA LUMPUR 28 Jun - Ringgit dilihat mempunyai 'potensi besar' untuk terus mengukuh dan menjadi antara penerima manfaat utama daripada pemotongan kadar faedah Amerika Syarikat (AS), kata Jawatankuasa Pasaran Kewangan Bank Negara Malaysia (BNM), hari ini.

 

Menurut ringkasan perbincangan 15 ahli jawatankuasa itu, sentimen asing kekal positif dan bertambah baik dengan usaha penglibatan kerajaan, BNM dan pemain industri.

 

Jawatankuasa itu bagaimanapun optimis terhadap prospek jangka pendek ringgit.

 

“Ringgit dijangka terus berdepan cabaran termasuk risiko geopolitik, ketidakpastian trajektori kenaikan kadar AS selain masa dan tahap rasionalisasi subsidi domestik selanjutnya,” kata jawatankuasa itu.

 

Bagaimanapun, ahli jawatankuasa itu yakin "kestabilan pasaran domestik dan usaha semua pihak yang terlibat akhirnya akan menghasilkan prestasi ringgit yang lebih kukuh".

 

Ringgit telah merosot 2.6% berbanding dolar AS setakat tahun ini, menjejaki penyusutan mata wang utama Asia di tengah-tengah kekuatan dolar AS yang luas, disebabkan jangkaan pemotongan kadar yang lebih sedikit oleh Rizab Persekutuan AS tahun ini.

 

Jawatankuasa yang ditubuhkan pada 2016 bagi meluaskan penglibatan industri, mengalu-alukan Nor Hanifah Hashim dari Franklin Templeton sebagai ahli baharu. 

 

Ahli semasa termasuk wakil daripada BNM, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, dan institusi kewangan termasuk penanggung insurans dan pengurus dana.

 

Ahli Jawatankuasa juga mengiktiraf kehadiran BNM dalam pasaran pertukaran asing bagi memastikan keadaan teratur semasa mesyuarat.

 

“Mesyuarat itu juga menyatakan bahawa hubungan sejarah yang tinggi antara ringgit dan renminbi (yuan China) telah menurun dengan ketara,” katanya.

 

Mereka juga menyatakan, program perintis BNM yang dilaporkan sebelum ini untuk menghantar balik baki mata wang asing dan memudahkan kelulusan pantas untuk pelaburan masa depan di luar negara serta "program itu akan diperluaskan pada masa hadapan".- DagangNews.com