Segmen pendigitalan baharu, OCK dijangka catat pertumbuhan hasil tiga digit bagi dua tahun akan datang | DagangNews Skip to main content

Segmen pendigitalan baharu, OCK dijangka catat pertumbuhan hasil tiga digit bagi dua tahun akan datang

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 11 Julai - OCK Group Bhd dijangka mencatatkan pertumbuhan hasil tiga digit untuk dua tahun akan datang dipacu oleh segmen perniagaan digital baharu. 

 

RHB Investment berkata, ia juga disokong oleh buku tender bernilai antara RM300 juta hingga RM400 juta merangkumi projek berkaitan kerajaan dan perusahaan.

 

Katanya, kumpulan itu memberi fokus kepada pengembangan jejak digitalnya bagi terus memacu pendapatan, melengkapkan perniagaan pajakan tapak yang berkembang maju bagi pengguna 5G di seluruh Malaysia dan Indonesia.

 

"Kumpulan ini memiliki kelebihan daya saing terutama dari segi penggunaan infrastruktur serta rumusan ketersambungan dan rekod prestasi pelaksanaan yang baik.

 

"Pelanggan mempunyai akses sehenti tanpa perlu berunding atau bergantung pada pihak ketiga dan/atau sub-kontraktor untuk keperluan pendigitalan mereka," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu sudah memperoleh aliran pendapatan berulang daripada Kementerian Pendidikan sebanyak RM47 juta selama lima tahun yang diraih pada suku keempat 2023 bagi pajakan komputer riba kepada sekolah di bawah inisiatif hijau. 

 

Tender digital baharu berkaitan dengan subsegmen pengangkutan dan peruncitan yang berada di bawah bidang bandar pintar.

 

"OCK juga telah memperoleh kontrak penting dalam sektor pusat data (DC), dengan buku pesanan melebihi RM20 juta.

 

"Syarikat itu akan mendapat manfaat selanjutnya daripada permintaan yang semakin meningkat untuk rumusan kuasa sampingan di tengah-tengah pengembangan oleh skala besar dan penyedia lokasi bersama global di Malaysia," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi iaitu 82 sen sesaham.- DagangNews.com