Sunview bentuk kerjasama dengan Rafa KSE Development bangunkan program Projek Perumahan Tanah Berkelompok Felda | DagangNews Skip to main content

Sunview bentuk kerjasama dengan Rafa KSE Development bangunkan program Projek Perumahan Tanah Berkelompok Felda

Dari kiri, Penasihat Undang-undang Sunview, Emily Lee; Pengarah Eksekutif/Ketua Pegawai Pembangunan Perniagaan Sunview, Vincent Ng; Pengarah Eksekutif Rafa KSE, Farhan Abdul Razak dan Pengarah Rafa Home (M) Sdn Bhd dan Rafa Home (M) Sdn Bhd yang juga pemegang saham tunggal RKDSB, Lee Lai Huat.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 April - Sunview Group Berhad, pemain tenaga boleh diperbaharui terkemuka yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) dan aktiviti berkaitan, memeterai perjanjian kerjasama dengan Rafa KSE Development Sdn Bhd untuk program Projek Perumahan Tanah Berkelompok Felda.

 

Perjanjian kerjasama itu adalah menerusi anak syarikat milik penuh Sunview iaitu Fabulous Sunview Sdn Bhd dengan Rafa KSE, selaku pemilik projek untuk pembinaan rumah di kawasan Felda.

 

Di bawah perjanjian itu, selain sebagai pembekal EPCC yang ditetapkan bagi sistem fotovoltaik solar (PV), Fabulous Sunview juga akan menyediakan khidmat nasihat untuk pembinaan bumbung untuk pemasangan sistem PV solar.

 

Rafa KSE akan menggabungkan projek bersama sistem PV solar Fabulous Sunview kepada pembeli, untuk manfaat bersama kedua-dua pihak.

 

Ketua pegawai pembangunan perniagaan Sunview Group Berhad Vincent Ng berkata, “Perkongsian kami dengan Rafa KSE menandakan satu langkah penting ke arah mempertingkatkan penyelesaian tenaga solar untuk hartanah kediaman".

 

"Dengan memanfaatkan rangkaian luas dan kepakaran Rafa KSE dalam pembangunan hartanah, kerjasama ini membolehkan kami memanfaatkan saluran pengedaran Rafa KSE yang mantap dan kehadiran tempatan yang kukuh, memastikan penyelesaian tenaga suria kami sedia tersedia dan boleh diakses oleh pemilik rumah di pelbagai wilayah.

 

"Ini bukan sahaja membawa kepada penjimatan kos jangka panjang untuk pemilik rumah tetapi juga membolehkan mereka memberi kesan alam sekitar yang positif,” kata Ng dalam kenyataan media.

 

Perkongsian ini bertujuan untuk menyediakan sistem PV solar untuk kira-kira 5,400 rumah, yang membawa kepada pengurangan sekitar 5.4 juta kilogram pelepasan karbon dioksida.

 

Objektif ini sejajar dengan insentif kerajaan baru-baru ini seperti skim Pemeteran Tenaga Bersih (MEB) dan pengenalan skim insentif Solar untuk rakyat (SolaRIS).

 

"Dengan menyepadukan sistem PV solar ke dalam hartanah kediaman, kami membuka jalan kepada generasi baharu rumah yang bukan sahaja mesra alam tetapi juga bermanfaat dari segi ekonomi untuk pemilik rumah.

 

"Melalui kepakaran dan sumber kolektif kami, kami menyasarkan untuk memacu inovasi, menggalakkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui, dan menyumbang kepada masa depan yang lebih bersih dan lebih mampan untuk generasi akan datang," katanya.

 

Kerjasama ini ujar beliau, diperkukuh lagi dengan inisiatif kerajaan Malaysia dalam menggalakkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui, menyasarkan matlamat tenaga boleh diperbaharui sebanyak 70% menjelang 2050 dan akhirnya mencapai pelepasan sifar bersih pada masa hadapan,” tambahnya.

 

Pengarah Eksekutif Rafa KSE, Farhan Abdul Razak berkata, perkongsian ini mewakili peluang penting untuk mengembangkan kehadiran tenaga boleh diperbaharui di ruang kediaman Malaysia.

 

"Dengan bekerjasama, kami berhasrat untuk bukan sahaja menyediakan perumahan berkualiti tetapi juga menyepadukan penyelesaian tenaga solar yang akan memberi manfaat kepada pemilik rumah dan menyumbang kepada persekitaran yang lebih bersih, menandakan langkah positif ke arah masa depan yang lebih mampan untuk semua,” kata beliau. - DagangNews.com