Terdapat 102 hotel bertaraf 4-5 bintang di Kuala Lumpur, menyediakan lebih 33,000 bilik - Knight Frank | DagangNews Skip to main content

Terdapat 102 hotel bertaraf 4-5 bintang di Kuala Lumpur, menyediakan lebih 33,000 bilik - Knight Frank

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 Sept - Knight Frank, dalam laporan sorotan hartanahnya untuk separuh pertama 2024, menunjukkan bilangan hotel empat bintang dan lima bintang di ibu negara berjumlah 102 bangunan, berjumlah 33,377 bilik.

 

Ia berkata pembangunan hotel secara lazimnya tertumpu di pusat bandar, dengan hanya kira-kira 25% terletak di pinggiran KL.

 

“Pembukaan hotel baharu secara amnya ditangguhkan sejak 2020 disebabkan kelewatan pembinaan, penutupan dan kesan keseluruhan pandemik COVID-19.

 

“Bagaimanapun, aktiviti beransur-ansur meningkat apabila negara beralih kepada fasa endemik,” katanya.

 

Knight Frank berkata separuh pertama 2024 menyaksikan ketibaan Imperial Lexis lima bintang di Jalan Kia Peng. Satu lagi pembukaan ialah Courtyard by Marriott Kuala Lumpur South.Hotel 278-kunci itu adalah sebahagian daripada pembangunan bersepadu yang dikenali sebagai Bloomsvale@OKR oleh Kerjaya Prospek Property Bhd.

 

Memandang ke hadapan, Knight Frank berkata baki tahun ini dijangka menyaksikan penyiapan empat hotel tambahan dengan jumlah gabungan 1,138 bilik, semuanya diuruskan oleh jenama terkenal di peringkat antarabangsa.

 

Ia termasuk Park Hyatt Kuala Lumpur, Marriott Executive Apartments, Courtyard by Marriott at Bloomsvale dan Holiday Inn Kuala Lumpur di Menara Alfa Bangsar.

 

 

Knight Frank

 

 

“Inventori hotel diramalkan berkembang sebanyak 15%, kepada 38,200 bilik, dengan kira-kira 10 hotel mempunyai 3,727 bilik dijangka siap pada 2025.”

 

Inventori yang meningkat akan memberi kesan kepada kadar penghunian keseluruhan hotel.

 

“Walau bagaimanapun, ia adalah petanda yang baik bahawa lebih banyak hotel dibuka.”

 

Minggu lalu, Marriott International Inc mendedahkan rancangannya untuk membuka 20 hotel di seluruh Malaysia dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang.

 

Ini, kata kumpulan hotel itu, adalah selaras dengan matlamatnya untuk mengembangkan jenamanya di rantau ini.

 

Menurut Knight Frank, pasaran hospitaliti di Pulau Pinang mengalami minat yang luar biasa daripada lebih banyak jenama hotel antarabangsa yang merancang untuk dibuka dalam beberapa tahun akan datang.

 

“Ia termasuk Le Meridien, Westin, Hotel Marriott kedua di Queens Waterfront, Ascott dan Hotel Park Royal di sepanjang Gurney Drive.

 

“Keyakinan jenama antarabangsa ini datang ke Pulau Pinang selepas wabak, digabungkan dengan penyambungan semula penerbangan tempatan dan antarabangsa terus ke bandar utama seperti Doha, Dubai, Xiamen, Hong Kong dan Medan, serta pelaksanaan dasar visa timbal balik percuma antara China dan Malaysia sehingga 30 hari, akan memberi petanda baik kepada sektor pelancongan negeri.”

 

Selain itu, Knight Frank berkata peningkatan dalam bilangan pelayaran antarabangsa yang tiba di Pulau Pinang dijangka memberi manfaat yang besar kepada industri pelancongan, bukan sahaja di Pulau Pinang tetapi di seluruh negara, yang membawa kepada Tahun Melawat Malaysia 2026.

 

“Begitu juga, kadar penghunian hotel di Sabah diunjurkan bertambah baik sejajar dengan peningkatan ketibaan pengunjung, khususnya bagi hotel empat bintang dan lima bintang.

 

"Sektor hospitaliti negeri terus mendapat minat daripada pelabur asing, yang boleh membawa kepada lebih banyak perkembangan baharu."

 

Walaupun pemulihan penuh ke tahap pra-pandemik mungkin tidak serta-merta, Knight Frank menegaskan gabungan inisiatif kerajaan dan tumpuan pada pasaran hasil tinggi akan mewujudkan tanah yang subur untuk pertumbuhan.

 

"Kebanjiran hotel mewah memerlukan penyesuaian strategik daripada pemain sedia ada," katanya.

 

"Secara keseluruhan, keyakinan yang berhati-hati berlaku ketika industri menavigasi laluannya kembali ke tahap pra-pandemi," kata Knight Frank. - DagangNews.com