CCC gesa tarik balik larangan paparan vape dalam Akta 852 bagi melindungi pilihan dan keselamatan pengguna | DagangNews Skip to main content

CCC gesa tarik balik larangan paparan vape dalam Akta 852 bagi melindungi pilihan dan keselamatan pengguna

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Okt — Pusat Pilihan Pengguna (CCC) memperakui pengenalan Akta Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2024 (Akta 852), bertujuan mengawal selia produk vape dan menjaga keselamatan pengguna.

 

Bagaimanapun, Rakan sekuti CCC bagi Malaysia, Tarmizi Anuwar berkata, pihaknya bimbang sama ada peraturan itu akan mengurangkan kelaziman merokok secara berkesan dan memberi amaran tentang kemungkinan akibat yang tidak diingini untuk pilihan pengguna dan persaingan pasaran.

 

“Walaupun keselamatan pengguna adalah terpenting, namun peraturan tertentu seperti larangan paparan runcit, mungkin secara tidak sengaja mendorong pengguna ke arah pasaran yang tidak dikawal, mengehadkan akses kepada alternatif yang lebih selamat,” kata Tarmizi.

 

Beliau menekankan bahawa paparan runcit memainkan peranan penting dalam membantu pengguna membuat keputusan termaklum dengan memupuk ketelusan dan persaingan.

 

 

Tarmizi Anuwar
                      Tarmizi Anuwar

 

 

“Mengharamkan paparan runcit bukan sahaja akan menghalang kesedaran pengguna terhadap vape sebagai alternatif yang kurang berbahaya kepada merokok tetapi juga boleh mendorong pengguna ke arah produk yang lebih berbahaya dan tidak terkawal.

 

"Kerajaan harus menarik balik larangan pameran runcit untuk memastikan pengguna boleh membuat pilihan yang lebih selamat dan termaklum."

 

CCC menggesa kerajaan untuk mencapai keseimbangan antara perlindungan kesihatan awam dan pemerkasaan pengguna.

 

Tarmizi menggalakkan penggubal dasar untuk menarik balik larangan paparan runcit dan memberi tumpuan kepada peraturan berasaskan bukti yang akan mengurangkan kadar merokok secara bermakna sambil mempromosikan alternatif yang lebih selamat dan produk pengurangan bahaya seperti vape.

 

CCC mewakili pengguna di lebih 100 negara di seluruh dunia, memantau dengan teliti arah aliran kawal selia di Ottawa, Washington, Brussels, Geneva dan kawasan panas peraturan lain dan memaklumkan serta mengaktifkan pengguna untuk memperjuangkan #ConsumerChoice. Ketahui lebih lanjut di consumerchoicecenter.org- DagangNews.com