Cropmate meterai penjanjian taja jamin dengan HLIB untuk IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Cropmate meterai penjanjian taja jamin dengan HLIB untuk IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Okt - Cropmate Bhd, antara pemain utama dalam industri baja di Malaysia memeterai perjanjian taja jamin dengan Hong Leong Investment Bank Bhd sempena tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

IPO itu melibatkan terbitan awam sebanyak 210 juta saham biasa baharu mewakili 28.4% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan, dengan tawaran untuk jualan sebanyak 50 juta saham sedia ada, mewakili 6.8% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak 738 juta saham biasa.

 

Tawaran institusi kira-kira 208.34 juta saham, mewakili 28.2% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan dengan 92.25 juta saham dikhaskan untuk pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), termasuk 42.25 juta saham biasa baharu dan 50.00 juta saham sedia ada dan 116.09 juta saham diperuntukkan kepada institusi lain dan pelabur terpilih.

 

Tawaran runcit sebanyak 51.66 juta saham, mewakili 7.0% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan dengan 36.9 juta saham untuk permohonan orang ramai Malaysia melalui pengundian, diperuntukkan sama rata antara pelabur Bumiputera dan bukan Bumiputera manakala 14.76 juta saham dikhaskan untuk permohonan pengarah yang layak, pekerja yang layak, dan orang yang telah menyumbang kepada kejayaan syarikat

 

Pengarah Urusan Cropmate, Lee Chin Yok berkata, kerjasama dengan HLIB akan membantu kumpulan itu mengukuhkan kedudukan pasaran sebagai pengeluar baja yang mampan di Malaysia. 

 

Beliau berkata, dana yang dikumpul akan digunakan untuk membiayai keperluan modal kerja seiring dengan aktiviti pengeluaran apabila perniagaan berkembang, terutamanya di bawah segmen baja khusus untuk memenuhi keperluan pengusaha kebun, terutamanya dalam pasaran durian yang semakin berkembang. 

 

"Sumber-sumber ini juga akan menyokong peningkatan kepada kemudahan pengeluaran dan penubuhan makmal penyelidikan dan pembangunan untuk meningkatkan inovasi.

 

"Dana itu akan memainkan peranan penting dalam membantu mengembangkan keupayaan pembuatan kami, memastikan dapat terus membekalkan pasaran dengan baja berkualiti tinggi dan mengekalkan penubuhan kami dalam sektor pertanian," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

HLIB akan bertindak sebagai penasihat utama, penaja, penaja jamin dan penaja jamin utama dan akan menaja jamin keseluruhan 51.66 juta saham IPO yang ditawarkan di bawah tawaran runcit IPO.

 

Penyenaraian Cropmate di Bursa Malaysia akan menyediakan platform yang teguh bagi syarikat untuk memulakan fasa pertumbuhan seterusnya dan menjajarkan visi jangka panjangnya untuk mengukuhkan kedudukannya dalam industri baja. - DagangNews.com